شرکت پارسیان استخر

جلوگیری از نشتی آب استخر وبهترین روش‌های آب بندی استخر

جلوگیری از نشتی آب استخر و بهبود آب بندی استخر می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف انجام شود. استفاده  از افزودنی روان کننده بتن می تواند به جلوگیری از درز و شکن بتن کمک کند و باعث بهبود آب بندی استخر شود. استفاده از آب بند دو جزئی که شامل پودر سیمانی و رزین امولسیونی آکریلیک است، می تواند از نفوذ نشتی استخر جلوگیری کند. و همچنین استفاده از چسب آب بندی استخر و پودر بندکشی برای حفظ چسبندگی کاشی‌ها و جلوگیری از درز کمک می‌کند. استفاده از چسب نانو نیز مقاومت خوبی در برابر سرما و گرما دارد ضد حریق است، می‌تواند برای عایق کاری استخر خانگی و عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

هر یک از روش‌ها می‌تواند به جلوگیری از نشتی آب و بهبود آب‌بندی کمک کند. انتخاب روش های مناسب به نوع استخر، مکان قرارگیری آن و نیاز به خاص شما  بستگی دارد. دراین مقاله بررسی جلوگیری از نشتی آب استخر وبهترین روش‌های آب بندی استخر می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

نشانه های شروع نشتی یک استخر

نشانه‌های نشتی در استخرها می‌توانند مواردی داشته باشند، از جمله:

کاهش سطح آب

این یکی از نشانه‌های واضح است. با این حال، باید به این نکته توجه کرد که آب ممکن است از عواملی مانند تبخیر باشد. برای تشخیص دقیق، می‌توان استفاده کرد که می‌تواند نشان دهد آیا وجود دارد یا خیر وجود ندارد.

رشد جلبک‌ها

اگر مقدار قابل توجهی از آب استخر شما  کم شده باشد این می‌تواند نشانه‌ای از وجود جلبک باشد. اما به این موضوع توجه کنید که باید به طور مداوم آب استخر  کلر بزنید و تمیز کنید.

نشتی در استخرهای بتنی و فایبرگلاس

نشتی استخرهای بتنی و فایبرگلاس امکان پذیر است که می‌توان به دلیل استفاده از مواد ساخت نادرست یا نصب اشتباه باشد. برای مثال، استخرهای فایبرگلاس ممکن است نشان داده شود که دلیل نصب اشتباه یا جا به جایی به وجود می‌آید که باید تعمیر شوند.

بهترین روش‌های آب بندی استخر

هزینه تعمیر نشتی

اگر نشتی موجود در استخر را زودتر تعمیر نکنید، این نشتی گسترش پیدا خواهد کرد و به صرف هزینه‌های گزاف خواهد شد. نشانه‌هایی که می‌توان به شما در تشخیص نشتی در استخر کمک کند، هزینه‌های بالا قبض آب و برق است.

برای تشخیص دقیق نشتی، می‌توان از آزمایش استفاده کرد که می‌توان نشان داد آیا نشتی وجود دارد یا خیر. این تست شامل پر کردن یک سطل بزرگ با آب استخر و مقایسه سطح آب در سطح آب استخر بعد از 24 ساعت است. اگر میزان آب بیشتر کاهش یابد، این نشان می دهد که استخر نشتی دارد.

همچنین، نشتی در کاسه استخرها ممکن است به سوراخ‌های کوچک یا شکاف‌های ایجاد شده در آستر وینیل یا در اطراف بریدگی ها مشاهده شود. برای پیدا کردن و رفع نشتی حاصل از شکاف موجود در کاسه استخر، می‌توان از پوشش‌های پلاستیکی یا روشی دیگر استفاده کرد.

نشانه های شروع نشتی یک استخر

دلایل نشتی آب

نشت آب از استخر بتنی می‌تواند به احتمال اتفاق بیفتد. در مورد استخرهای خانگی و بتنی، مشکلات اصلی مربوط به نشت آب عموماً به موارد زیر است:

۱-عملکرد  پمپ آب استخر ممکن است به درستی کار نکند یا به صورت ناپایدار عمل کند، که می‌تواند به نشت آب تبدیل شود.

۲- فیلتر آب استخر ممکن است آلوده شود کار نکند، که به درستی به نشت آب می‌شود.

۳-تغییرات  در PH آب می‌تواند باعث شود مواد شیمیایی موجود در آب با بتن مواد تشکیل دهند و به نشت آب تبدیل شوند.

۴- برخی از مواد کلرزنی می‌توانند با بتن استخر آسیب وارد کنند و به نشت آب تبدیل شوند.

برای جلوگیری از نشت آب در استخرهای بتنی، می‌توان از روش‌هایی استفاده کرد:

استفاده از ژئوممبران برای عایق بندی بتن استخر و استفاده از افزودنی های بتن در تهیه بتن برای جلوگیری از درز و شکاف می تواند مفید باشد. استفاده از محصولات ترک پلیمری برای رفع و استفاده از بسته‌های مخصوص می‌تواند مانع از جلوگیری از نشت آب کمک کند. بررسی و تعمیرات سیستم پمپ و فیلتر آب و بررسی عملکرد آن‌ها می‌تواند از مشکلات مرتبط با کاهش آب کمک کند. همچنین، مشکلات مرتبط با نگهداری استخرهای خانگی مانند نشت آب به دلیل برگ‌های خشک درختان که به داخل استخر می‌ریزند و نشت آب به دلیل رخ دادن برف و بوران نیز وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکلات، می‌توان از روش‌های  مانند آب‌بندی و ضد آب بدنه استفاده کرد.

جلوگیری از نشتی آب استخر

نشت های سازه ای

نشتی های سازه ای معمولاً در زمینه های مربوط به مهندسی سازه و ساخت و ساز به کار می رود و به مجموعه ای از خطاها و موارد اشاره دارد که می تواند به عملکرد نامطلوب سازه تبدیل شود. این نشتی می‌تواند  به عنوان نتیجه ای از طراحی نادرست، ساخت نادرست یا استفاده از مواد ساخت نامناسب باشد. مثلاً، ممکن است سازه با توجه به بارهای نامناسب یا با استفاده از موادی که با محیطی ناسازگار باشند، نشتی هایی تجربه کند.  این نشتی ها می تواند از ترک بررسی های مکانیکی باشد یا از تنظیم نادرست تجهیزات مکانیکی موتورها، ترانسمیسورها و سیستم های کنترل کننده باشد. در بعضی مواقع این نشتی ها می تواند از سیستم های تغذیه برق، مشکلات با تجهیزات الکتریکی در طراحی و ساخت سیستم های الکتریکی خارج باشد. همچنین نشتی ها می تواند از نقص در طراحی و نصب سیستم های حفاظتی مانند سیستم های آتش نشانی، سیستم های کنترل و سیستم های کنترل دما و حفظ باشد.

برای پیدا کردن و رفع نشتی های سازه ای، مهندسان می توانند از تکنیک های استفاده  کنند، از جمله بررسی دقیق طراحی سازه، انجام مکانیکی، بررسی سیستم های الکتریکی و سیستم های حفاظتی، و استفاده از تجهیزات مورد نیاز برای تشخیص و رفع نشتی ها.

نشت اتصالات

نشت در اتصالات استخر می‌تواند دلیل عدم عایق بندی مناسب یا ترک‌های نادرست در ساخت استخر رخ دهد. ترک‌های نادرست معمولاً توسط بلوک‌های ساخته شده از موادی مانند سرامیک یا کاشی می‌شوند که باعث می‌شوند آب به طور نامناسبی از استخر نشت کند. این مشکل به خصوص در گوشه ها و نقاط اتصال به دیواره ها مشهود است. برای رفع این مشکل، می‌توان از محصولات پلیمری نانو استفاده کرد که به عنوان یک روان‌ساز افزوده، عمل می‌کنند و به حفظ ساختار استخر و جلوگیری از نشت آب کمک می‌کنند. برای مثال، می‌توان از محصولاتی مانند ایزودرزر استفاده کرد که ترکیبی از مواد معدنی و رزین‌های پلیمری است و بعد از کاشی بر روی بندهای ایجاد شده، اعمال می‌شود. این محصول به عنوان یک آب بند کننده درز کاشی و سرامیک عمل می‌کند و به عنوان یک عایق برای درز کاشی و سرامیک مانند خدمات بهداشتی، حمام استفاده می‌شود. ایزودرزر به عنوان یک عایق نانو می‌توان کاشی و یا سطح بیرونی استخر را محافظت کند و از نشت آب جلوگیری کند.

نشت لوله کشی

برای رفع نشت لوله کشی استخر، مراحل زیر را دنبال کنید:

آماده سازی مواد لازم: ابتدا مواد اولیه را جمع آوری کنید که برای نشت لوله کشی استخر نیاز دارید. این مواد می‌توانند شامل لوله کشی با قطر مناسب، چاقو یا پوشش، مایع آرام بنزین یا آرام بنزین با قطر، و دستگاه نشت باشند.

تنظیم محیط: محیط کار را تنظیم کنید تا جای کافی برای کار باشد. این می‌توان شامل یک فضای مناسب برای نشت لوله، تهیه لوله برای نشت، و تجهیزات لازم برای تولید لوله باشد.

رفع نشت لوله: با استفاده از دستگاه نشت لوله، لوله کشی را بر روی پایه یا ساق مورد نظروصل کنید. این کار باید با دقت انجام شود تا از خراشیدگی و خرابی لوله جلوگیری شود.

پرکردن لوله: پس از نشت لوله، می‌توان با استفاده از مایع آرام بنزین یا آرام بنزین با قطر کم، لوله را اجرا کرد. این مرحله باید با دقت انجام شود تا از نشت مواد جلوگیری شود.

نظارت بر روی روند: پس از اجرای لوله، روند را بررسی کنید تا از مشکلی مطمئن شوید. اگر لوله در هر نقطه‌ای باشد، باید آن را دوباره بررسی و تصحیح کنید.

تکمیل فرآیند: در نهایت، با اطمینان از صحت انجام شده، لوله کشی را به طور کامل انجام دهید و آن را در محل مناسب قرار دهید.

این مراحل به طور کلی برای رفع نشت لوله کشی استخر مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است بر اساس نوع لوله و محیط کار شما، تغییراتی که نیاز دارید فرق کند.

جمع بندی

به طور کلی، آب‌بندی استخر به دلیل جلوگیری از آسیب‌های مرتبط با نشت آب، افزایش طول عمر استخر، مقاومت در برابر عوامل محیطی و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟