شرکت پارسیان استخر

ساخت استخر خانگی + مشاوره ساخت انواع استخر [آموزش در 6 مرحله]

صفر تا صد ساخت استخر

استخر سازه‌ ایی است که برای اهداف زیادی از جمله تفریح، ورزش، آموزش، به آنجا مراجعه می ‌شود. زیرساخت و موادی که در ساخت استخر استفاده می ‌شود همگی از آهن، آجر، فلز، سیمان و موادی هستند که غیرقابل نفوذ هستند که به دو نوع اختصاصی و عمومی طراحی و ساخته می شوند. استخرها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

  • درمانی
  • استخر مسابقه ایی
  • استخر تفریحی
  • استخر اقیانوسی
  • استخر عمومی
  • ساخت استخر خانگی

هر کدام از استخرها برای فعالیت خاصی هستند و با توجه به آن طراحی خواهند شد. از زمان های بسیار دور شنا کردن مرسوم بوده و گذشتگان ما نیز به داشتن استخر و یا شنا کردن در آب های تمیز عادت داشتند.

مراحل ساخت استخر

برای ساخت هر نوع استخری متغیرهای زیادی وجود دارد به همین دلیل باید مراقب بود و طبق بایدها و نبایدهای موجود پیش رفت. دراینجا به چندین مرحله مهم به صورت مختصر اشاره شده است.

-مشاوره اولیه

در طول مشاوره اولیه درباره گزینه ها و ویژگی های موجود برای پروژه صحبت خواهید کرد. عکس‌ها، اسلایدها، فیلم‌ها، نمونه‌ها و استخرهای مختلف به شما نشان داده می‌شود تا درک کاملی از ظاهر محصول نهایی به شما بدهد.  با مشاوره همچنین دانش گام به گام در مورد رویه ها به شما داده می شود.

-بازدید از ملک یا زمین

ارزیابی سایت ملک شما توسط مشاور طراحی انجام می شود. آنها به ملک شما می آیند تا عکس ها و اندازه گیری های لازم برای تکمیل طراحی سه بعدی بگیرند. در طی این ارزیابی، آنها مشخص خواهند کرد که تجهیزات در کجا قرار داده شوند، چگونه به تجهیزات دسترسی داشت و آیا موانعی در مسیر ساخت و ساز وجود دارد یا خیر.

-تهیه مجوز

یکی از مراحلی که برای درست کردن استخر باید طی شود دریافت مجوز برای تمامی استخرها است. این کار باید توسط شهرداری محل سکونت روی دهد و نیاز به مراجعه به این ارگان دولتی خواهید بود.

سیستم تهویه استخر

حفاری

مرحله حفاری و گودبرداری برای ساختن استخر خود یک معقوله پیچیده و زمان بر است که باید توسط تیم تخصصی انجام داده شود. این مرحله نیاز به نقشه استخر دارد تا با توجه به نقشه، قسمت های مربوط به طبقات، تصفیه خانه و غیره سنجیده شود و ماشین آلات در جای مناسب اقدام به فعالیت نمایند.

-پر کردن استخر و راه اندازی

استخر جدید شما نیاز به پر شدن دارد از این رو اعتباری برای فاضلاب از اداراه آب باید دریافت نمایید. یک استخر معمولی ممکن است چندین روز یا چندین ساعت، بسته به ظرفیتی که دارد نیاز به پر شدن داشته باشد و البته طبیعی است که آب شما در چند روز اول رنگی کدر داشته باشد.

– ایمنی سازی استخر

استخرهای عمیق و کم عمق؛ مشکلات و خطرات مربوط به ایمنی خود را دارند. به همین دلیل باید ایمنی سازی نیز در ساخت استخر صورت بگیرد. اگر استخر کم عمقی دارید و شخصی تصمیم به شیرجه رفتن در آن را داشته باشد، ممکن است به شدت به آسیب ببیند. استخرهای عمیق خطر غرق شدن را برای کودکان کوچک و شناگران بی تجربه ایجاد می کند که باید اطلاع رسانی در آنها صورت بگیرد.

تمامی آلارم ها باید بر روی تمام درب ها و پنجره ها قرار داده شود. محوطه استخر باید بسته باشد و یا دور آن حصار ایمنی نصب شود بعد از اتمام کار این موارد مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

-تجهیزات استخر

تجهیزات استخر شامل انواع دستگاه های مربوط به بخش تاسیسات، تصفیه و ضد عفونی کردن آب و همچنین لوازمی که برای شنا کردن به آنها نیاز است، گفته می شود. برآوردی از این تجهیزات قبل از ساخت استخر لازم و ضروری است در نتیجه باید یک لیست کامل از تمامی موارد را تهیه نمود.

تهیه نقشه دو بعدی و سه بعدی

تهیه نقشه در ساخت و ساز یک امر واجب است تا سازه درست و اصولی ساخته شود. استخرها نیز خارج از این معقوله نیستند و تهیه نقشه های دو بعدی برای جدا سازی فضا و مکان های از قبل تشخیص داده شده برای قسمت های مختلف اعم از تصفیه خانه، رختکن، سونا، جکوزی و غیره است.

نقشه های سه بعدی به این دلیل طراحی می شوند که یک دید کامل از استخر را به خوبی ارائه دهند و در واقع بتوان نتیجه کار را به خوبی مشاهده نمود.

تهیه استخر باغ

انتخاب مکان برای استخر و تصفیه خانه

انتخاب مکان برای ساخت استحر بستگی به این دارد که شما از استخر برای چه کاری استفاده خواهید کرد؟! به طور کلی می توان از یک استخر مسکونی برای غواصی، بازی و شنا استفاده کرد. بسیاری از مردم از استخرهای حیاط خلوت خود برای خنک کردن و استراحت استفاده می کنند، بنابراین به عمق زیادی نیاز ندارند. اما اگر قصد دارید برای چند منظور از استخر استفاده کنید، بهتر است از چندین عمق مختلف استفاده شود.

یک استخر تفریحی به یک منطقه کم عمق بزرگ نیاز دارد. اگر قصد دارید از استخر خود برای بازی والیبال استفاده کنید، یا اگر افرادی با توانایی های محدود شنا از استخر شما استفاده می کنند، پس شما یک استخر کم عمق می خواهید. اگر قصد دارید از استخر خود برای چند منظور استفاده کنید، یک استخر چند عمقی را در نظر بگیرید.

الزامات اساسی در ساخت استخر

الزامات اساسی برای ساخت استخر موارد بسیار زیادی هستند که هر کدام از آنها خود شامل زیر مجموعه هایی خواهند شد از جمله این موارد عبارتند از:

  • داشتن پوسته استخر الزامی است. یعنی کف استخر و دیوارها از نظر ساختاری سالم باشند.
  • کف و سطح دیوار در فضای داخلی استخر شنا باید با موادی صاف، نسبتاً غیر قابل نفوذ و جذاب به طور مناسب تکمیل شود.
  • آب داخل استخر باید از شفافیت و خلوص استاندارد مناسبی برخوردار باشد.
  • برای استخرهایی که کودکان خردسال و غیرشناگر از آنها استفاده می کنند، باید مراحل ایمنی دور تا دور دیوارها وجود داشته باشد.

اما در استخرهای روباز رعایت این موارد می ‌تواند متفاوت باشد. ملاحظات اساسی برای ساخت استخرهای روباز به شرح زیر است:

  • موقعیت استخر باید به گونه ای باشد که حداکثر نور ممکن را دریافت کند.
  • از مکان هایی که درختان زیادی در نزدیکی استخر تازه ساخت وجود دارد باید اجتناب شود. به این دلیل که ریشه درختان می تواند باعث آسیب به ساختار شود. برگ ها نیز می توانند باعث تغییر رنگ شوند.
  • ایجاد بادگیر طبیعی به عنوان بخشی از ساختمان اصلی توصیه می شود.
  • موقعیت تاسیسات مانند زهکشی، برق، خطوط تامین گاز بسیار مهم است.
  • محوطه سازی برای درست کردن استخر ضروری است و باید راهنمایی حرفه ایی در این خصوص انجام شود.
  • استخرهای سرپوشیده در مقایسه با استخرهای روباز مزایای بسیاری دارند. اگر بتوان از استخر روباز به مدت 150 روز استفاده کرد، از استخر سرپوشیده می شود به مدت 365 روز استفاده کرد.

لوازم استخر ارزان

انجام آزمایش بر روی خاک

بررسی سنگ و سایر مشکلات زیرسطحی برای استخرها مهم است. هر زمینی که برای ساخت استخر در نظر گرفته شده است توسط یک زمین شناس بازدید و گزارش می شود. آزمایش خاک به این گونه است که آزمایشگر به محل می آید و 2 سوراخ در زمین حفر می کند و این نمونه ها را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می برد. سپس روی نمونه ها کار می کنند و گزارشی را تهیه می شود که تقریباً 2-3 روز بعد به دست سازنده می رسد.

در پاسخ به این سوال که آزمایش خاک چه چیزی را به ما نشان می دهد؟! باید بگوییم که آزمایش خاک می تواند ترکیب موجود در خاک را تعیین کند. از جمله نمک، مواد آلی، خاک رس، ماسه، شن و سیلت و غیره است. مهندسان سپس راه های پیشنهادی برای ساخت استخر در این شرایط را ارائه خواهند داد.

تعیین جنس و سایز لوله ها

آیا اندازه لوله برای استخرها مهم است؟ خبر بد اینکه بله! همانطور که مشخص است اندازه لوله برای استخرهای شنا و سیستم های فیلتراسیون اهمیت دارد. جدا از همه این ها، هرچه اندازه لوله کوچکتر باشد، سرعت آب برای یک جریان معین نیز بیشتر است اما وقتی به استخرهای بزرگ ‌تر نگاه می ‌کنید و با سیستم‌ های استخر تجاری، لوله‌هایی بسیار بزرگ‌ تر از را خواهید یافت.

جنس لوله هایی که در استخر می توان از آنها استفاده کرد شامل موارد زیادی هستند که البته هر کدام از آنها بایستی در بخش خاصی به کار گذاشته شوند. به عنوان مثال در بخش جکوزی از لوله های فلزی استفاده می کنند و برای بخش های دیگر استخر می توان از لوله های یو پی وی سی استفاده کرد.

نکته دیگر در این خصوص این است که هرگز نباید از لوله های گالوانیزه برای بخش تصفیه خانه استفاده کرد زیرا این قسمت از استخر با مواد ضد عفونی کننده آب همراه است و لوله هایی که با این مواد در ارتباط هستند باید جنس مقاومی داشته باشند از این رو لوله های گالوانیزه ممکن است آسیب ببینند و در اثر برخرد با مواد ضد عفونی کننده از بین بروند.

بهترین گزینه می تواند لوله های پلی پروپلین باشد. این لوله ها مقاومت بسیار بالایی دارند هر چند که لوله های استیل نیز کاربردی هستند اما هزینه آنها دو برابر خواهد بود از این رو پیشنهاد ما استفاده از لوله های پلی پروپلین خواهد بود.

  • لوله پلی پروپلین
  • لوله های گالوانیزه (لوله هایی با روکش سفید)
  • لوله استیل
  • لوله یوپی وی سی

استخر عمومی

عملیات گود برداری

انجام فعالیت مربوط به گود برداری استخر بستگی به مواردی در خصوص جنس خاک دارد که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم. برای ساخت استخر باید به جنس خاک  توجه کافی داشته باشید، مکان هایی بیشترین کاربرد را برای ساخت استخر دارند که زمین آن ها ترکیبی از خاک و سنگ باشد و درصد سنگ آن بیشتر از خاک باشد، خاک برداری محلی که استخر در آن درست می شود توسط بیل مکانیکی و افراد با تجربه انجام می شود.

بهتر است قبل از هر گونه اقدامی اندازه دیوارها و کف استخر محاسبه شود هرچه کف استخر با دقت بیشتری حفاری شود مقاومت و استحکام کف استخر در آینده نیز بیشتر می شود و اگر در زمان حفاری با فشار منفی آب مواجه شدید بهتر است از یک پمپ کف کش برای خروج و کنترل آب استفاده کنید.

محاسبات عمرانی

از مهم ترین نکاتی که در زمان ساخت استخر باید به آن توجه داشته باشید که از اهمیت بالایی برخوردار است محاسبه مقدار مصالحی است که برای این کار باید استفاده شود است.

بعد از اتمام مراحل مربوط به بتن ریزی باید سطوح مختلف را با استفاده از سنگ و سرامیک مخصوص پوشش داد که بهتر است برای این کار از سرامیک استخری استفاده شود، سرامیک استخری میزان جذب آاب پایینی دارد  و نشتی آب را به تاخیر می اندازد.

سرامیک کاری استخر

هموار کردن کف و دیوارهای استخر

از مراحل تعیین کننده برای طراحی و اجرای ساخت استخر می توان به هموار کردن کف و دیوارهای استخر اشاره کرد که مراحل مختلفی دارد ، بتن ریزی یکی از مهم ترین مراحل حائز اهمیت در ساخت استخر است که می تواند در عایق بندی آن تاثیر به سزایی بگذارد هرچه این عملیات با دقت بیشتری انجام شود می تواند طول عمر مفید استخر را بهبود ببخشد.

بتن ریزی به دو روش قالب گیری و شات کریت انجام می شود که هر کدام از آن ها را به اختصار برای شما توضیح می دهیم:

بتن ریزی به روش قالب گیری

در این روش کف استخر با سیمان پر می شود که برای انجام این عملیات سطح مورد نظر به صورت یکدست صاف و هموار می شود و باید متناسب با اندازه و ابعاد استخر عملیات آرماتور بندی در قسمت دیوار و کف به صورت شبکه ای انجام شود که باید از بتن با کیفیت بالا برای این سازه استفاده شود.

بتن مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارد اما در برابر نیروی کششی چندان مقاومتی از خود نشان نمی دهد که بهتر است برای مقاومت و استحکام بالای بتن در این مرحله از میلگرد استفاده کنید،  میلگرد بسته به مصرف و کاربردی که دارد می تواند به صورت آجدار، بدون آج و یا ساده انتخاب شود.

بتن ریزی به روش شات کریت

از شیوه های موثر برای عملیات بتن ریزی است که ماده بتن توسط دستگاه بتن پاش بر روی آرماتورها نصب می شود و بهتر است بعد از پوشش کف با بتن برای کاهش آسیب های احتمالی همواره سطح به صورت یکنواخت صاف و یک دست شود و حتما این کار توسط افراد کاربرد انجام شود.

ساخت استخر بتنی خانگی

آجر چینی دیوار استخر

ساخت استخر با آجر یا بلوک با کمک آجرهای فشاری و یا آجر ماسه انجام می گیرد که باید به صورت جفتی و کاملا دقیق انجام شود گوشه های استخر محل تلاقی دیوارها است که باید از استحکام بالایی برخوردار باشد که با کمک آجر و ملات سیمان مقاومت سازی شود.

برای ساخت استخر آجری  باید از دو ردیف آجر برای این کار استفاده شود و مابین آجرها با ملات سیمان پر شود و در صورت امکان نسبت به استفاده و به کار گیری آماتور فلزی در قسمت کف استخر بتن برنامه ریزی انجام شود و ئر صورتی که از آرماتور فلزی استفاده نشود بهتر است از لاشه چینی و بتن مگر و شفته آهک یک لایه بتنی طراحی کنید و کف استخر را با کمک سیمان یکدست نمایید.

از مهم ترین نکاتی که در ساخت استخر آجری باید به آن توجه داشته باشید عدم تطبیق اتصال آجر و کف سیمانی و بتنی است که مشکلات بسیاری را در زمان ساخت استخر برای بناها به وجود می آورد، که برای حل این مشکل باید مش بندی تا ارتفاع 30 سانت از کف استخر تا روی دیواره های استخر انجام شود و در زمان سیمان کاری دیواره ها مشس آماتور را از قسمت زیرسیمان کاری و لای دیواره های آجری پنهان کرد که این عمل باعث می شود دیواره ها با کف کاملا تطابق داشته باشند و در زمان تلاقی دیوار با کف در زمان وارد شدن فشار هیدرولیکی این قسمت شکسته نشود.

بعد از طی این مراحل بهتر است با کمک توری های مرغی و یا رابیتس فلزی مراحل سیمان کاری کف استخر را انجام دهید که مانع از ترک خوردن سیمان  می شود و قدرت لازم را به کف می دهد تا در برابر هر گونه فشار وارده بر استخر مقاومت کند.

سیمان کاری کف استخر به در دو مرحله انجام می شود که ابتدا باید سیمان کاری شلاقی انجام شود و سپس یک لایه سیمان نرمه بر روی سیمان شلاقی قرار بگیرد. مواد مورد نیاز برای سیمان کاری نرمه می تواند ترکیبی از  پودر سنگ، سیمان، آب و رزین آب بندی باشد.

آرماتور بندی استخر

بعد از عملیات مش بندی در کف استخر باید آرماتور بندی دیواره استخر انجام شود که این عمل به چند روش مختلف انجام داده می شود:

آرماتور بندی سازه استخر

اجرای اصولی آرماتور بندی موجب می شود تا بعد از گذشت زمان و آب گیری، استخر دچار نشست و ترک نشود. بهتر ایست برای اسکلت بندی سازه های استخر نسبت به محل قرار گیری و نوع خاک آن اطمینان داشته باشید که این کار حتما باید توسط مهندسان متخصص انجام شود.

بعد از عملیات گود برداری باید به آرماتور بندی سازه های استخر انجام شود و باید به گونه ای انجام شود که بعد از گذشت چندین سال کف استخر دچار نشست و ترک نشود. آرماتوربندی استخر دارای دو شبکه است که شبکه اول برای اجرای سیستم لوله کشی و شبکه دوم مربوز به بتن ریزی است.

ابعاد و تعداد میلگردی که برای این کار در نظر گرفته می شود باید مطابق با سایز استخر باشد اما میلگرد شماره 10 و میلگرد شماره 16 میل بیشترین کاربرد را برای آرماتور بندی سازه دارد.

نکته بعدی که در آرماتور بندی باید به آن توجه داشته باشید قطر آرماتور است که به صورت مستقیم رابطه ای با قطر بتن دارد برای مثال هرچه قفطر و ابعاد بتن ریزی بیشتر باشد باید به همان اندازه قطر آرماتور را انتخاب کرد.

یکی از روش هایی که سخت است و بسیاری از مهندسان استفاده از آن را پیشنهاد نمی دهند آرماتور بندی دیواره های استخر و اجرای آن به صورت همزمان است.

نوع میلگرد مورد نیاز برای عملیات آرماتور بندی ارتباط مستقیمی با سایز استخر دارد و در محاسبات سازه ای استخر آرماتورهای مش به صورت عمودی به دیوار استخر متصل می شوند تا در استفاده از بتن برای کف استخر صرفه جویی شود.

ساخت استخر بزرگ

لوله کشی استخر و انواع لوله هایی که برای لوله کشی استفاده می شود به شرح زیر است:

لوله کشی استخر دارای پیش نیازهایی است که باید در زمان لوله کشی انجام شود از جمله این پیش نیازها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد بستری مناسب برای گردش آب و نحوه اجرای لوله کشی برای گرم شدن و تصفیه آب استخر در حال ساخت.
  • برای جدا کردن مسیرهای آب و همچنین تصفیه آب استخر باید برنامه ریزی های مشخصی انجام شود.
  • برای آن که مقاومت لوله ها در برابر کلر زنی بیشتر باشد باید از لوله هایی به جنس پی وی سی برای استخر حرفه ای و مدل های دیگر آن استفاده شود.
  • گندزدایی و فیلتراسیون قوی موجب می شود کیفیت آب استخر بالا رفته که نتیجه آن صرفه جویی در مصرف آب می شود.
  • برای پوشش لوله ها باید از عایق مناسب استفاده شود.
  • توصیه می شود از پیچ و تاب دادن بی مورد سیستم های لوله کشی در ساخت استخر صرف نظر کنید.
  • لوله کشی باید از قسمت پمپ شروع شود و از فیلتر گذشته و به سیستم گرمایشی و یا تصفیه کلر ختم شود.
  • ابعاد و اندازه لوله هایی که برای لوله کشی استخر استفاده می شود به حجم استخر و میزان آب مصرفی آن بستگی دارد.

عایق کاری و آب بندی استخر به چه صورت انجام می شود؟

با پیشرفت علم روش های مختلفی برای عایق کاری و آب بندی استخر به وجود می آید و بهتر است از بهترین روش و مواد برای این کار استفاده کنید ما در ادامه به چند نمونه از عایق کاری و آبندی استخر در ادامه اشاره خواهیم کرد:

مواد نانو برای آب بندی استخر

در فناوری نانو از مواد با مقدار کم و بافت بسیار کوچک استفاده می شود که عبور آب به حداقل می رسد و به خاطر فرمول پیچیده ای که دارند می توانند این اطمینان را برای شما به وجود بیاورد که امکان نشتی به حداقل می رسد.

آب بندی و عایق کاری استخر با عایق z90

این چسب محصولی از شرکتNSG است که حالتی شیری رنگ دارد و به صورت100 درصد ضد آب است و انتخابی مناسب است و به راحتی می توانید از این چسب به جای عایق های سنتی مانند ایزوگام و قیر استفاده کنید. در ساخت استخر بهتر است از عایق کاری مناسب استفاده شود تا در آینده با مشکل رو به رو نشوید.

آب بندی استخر با چسب SA12

از معروف ترین چسب هایی  است که تا به حال در زمینه عایق بندی استخر ساخته شده است و به خوبی می تواند با سطح های سیمانی و بتنی ارتباط برقرار کند.

از این چسب می توان برای نشتی های قدیمی استفاده کرد. این مایع سفید رنگ در ملات آبندی کاشی کاری و نمای استخر جهت نشتی آب استفاده می شود.

روشی قدیمی که هنوز هم طرفداران مخصوص به خود را دارد و می تواند برای عایق بندی کف استخر از آن استفاده کرد می توان به ایزوگام اشاره کرد اما ایزوگام همانند مدل های قبلی که در بالا به آن ها اشاره کردیم نمی تواند از نشتی آب به خوبی جلوگیری کند.

ساخت استخر سرپوشیده

برق کشی در ساخت استخر بزرگ

در ساخت استخر سرپوشیده و یا ساخت استخر دیگر، برق کشی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در انجام آن نهایت دقت را به کار ببرید زیرا این محیط ها مکانی مرطوب هستند  بهتر است  برای این کار از افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید.

امروزه برای برق کشی استخر سربسته از روش های جدیدی استفاده می شود که علاوه بر ایمن کردن محیط استخر، برق کشی با سرعت بیشتری انجام می شود که از روش های گوناگونی استفاده می شود برای مثال برخی از برق کارها از تجهیزات الکتریکی که ولتاژ پایینی دارند جهت برق کشی استفاده می کنند و برخی دیگر مدارهای الکتریکی را به رله عیب اتصال زمین متصل می کنندکه از بهترین روش ها می توان به گزینه دذوم اشاره کرد که امنیت و ایمنی بیشتری را برای استخر به وجود می آورد.

سرامیک کاری استخر چگونه انجام می شود؟

از مهم ترین نکاتی که در زمان ساخت استخر باید به آن توجه داشته باشید استفاده از کاشی های مرغوب است. نصب سرامیک و کاشی علاوه بر زیبایی که برای استخر به وجود می آورد که می تواند عملکرد آن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. سرامیک کاری می تواند عایق بسیار مناسبی باشد که از نفوذ و نشت آب به دیواره اصلی استخر جلوگیری می کند در ارتباط با سرامیک کاری ساختمان بهتر است به ریز ترین نکات نیز توجه داشته باشید.

بهتر است قبل از آب بندی کردن استخر، به نوع سازه آشنایی کاملی داشته باشید و بهتر است از سرامیکی استفاده کنید که عایق بندی مناسبی داشته باشد.

سیستم تهویه استخر و مزایای آن

تهویه مطبوع استخر جهت تنظیم و تعدیل شرایط رطوبت هوا در استخرهای سرپوشیده از اهمیت بالایی برخوردار است که می تواند هوای تمیزی را برای استخر فراهم نماید و قیمت این دستگاه با توجه به عملکردی که دارند متفاوت است. توجه داشته باشید که تهویه استخر با سلامت افرادی که در آن هستند ارتباط مستقیمی دارد.

مدل های مختلفی دستگاه تهویه استخر

انواع مدل های دستگاه تهویه استخر شامل: هواساز، چیلر، اگزاست فن، فن کویل و روفتاپ پکیج و غیره است. در زمان خرید سیستم تهویه بهتر است به پارامترهایی چون ابعاد استخر، ظرفیت استخر، مدل مختلف دستگاه، بودجه ای که برای خرید دستگاه در نظر گرفته اید بستگی دارد.

در ساخت استخر باید به تهویه استخر توجه داشته باشید زیزا این محیط منشا بسیاری از بیماری های است و نظافت آن می تواند با سلامت استفاده کنندگان ارتباط مستقیمی داشته باشد.

هزینه ساخت استخر

نحوه تصفیه استخر به چه صورت است؟

تصفیه آب استخرخانگی و عمومی می تواند ارتباط مستقیمی با سلامت مو و پوست افراد داشته باشد که قبل از هرچیز باید به نکاتی توجه داشته باشید:

ظرفیت و نوع استخر

مقدار کلر موجود در آب

مقدار PH و تعیین اندازه قلیایی و اسیدی بودن آب

نوع ذرات کلوئیدی موجود در آب

بهتر است اندازه گیری دقیقی از فاکتورهای گفته شده داشته باشید و  سپس با روش های شیمیایی نسبت به تصفیه آن اقدامات لازم را انجام دهید.

تصفیه آب استخر به روش های مختلفی انجام می شود:

پمپ تصفیه استخر

هر سیستم تصفیه آب دارای پمپی است که به عنوان قلب برای آن عمل می کند که با مکش آب از کاسه استخر آن را از فیلترهای مخصوصی جدا کرد و مجددا آب تصفیه شده را به کف استخر باز می گرداند که با توجه به فشار و دبی مورد نیاز انتخاب می شود و برای آن که پمپ تصفیه آب مناسبی را خریداری کنید بهتر است به فتصله موتور خانه تا کاسه استخر و همچنین افت فشار لوازم و تجهیسزات و افت فشار اتصالات توجه داشته باشید.

انواع استخر

  • استخر شخصی
  • استخرهای عمومی
  • استخرهای تفریحی
  • استخرهای دارای سرسره
  • استخرهای موج فشان
  • استخرهای حرفه ای
  • استخرهای شیرجه زنی
  • استخرهای آب گرم و غیره

اگر قصد ساخت استخر دارید بهتر است قبل از هر چیز با یک فرد متخصص که در این زمینه تجربه بالایی دارد مشورت کنید و از مشاوره های آن نهایت استفاده را ببرید. هزینه ساخت استخر با توجه به مدل های مختلفی که دارد متفاوت است و نمی توان برای ساخت آن ها با توجه به نوسانات ارزی قیمت ثابتی را عنوان کرد.

طراحی استخر در باغ

اجزا تشکیل دهنده استخرهای خانگی چیست؟

طراحی و ساخت استخر نیازمند زمان، مشاوره‌ صحیح و استفاده از اجزای مناسب است که در کیفیت استخر خانه ‌ی شما تاثیر زیادی دارد. اجزای تشکیل دهنده‌ استخر شامل:

پمپ‌ها

پمپ‌ ها قلب استخر شما هستند و نبود آنها باعث از بین رفتن استخر می ‌شود. پمپ‌ ها با استفاده از موتورهای مخصوصی که در داخل آب قرار دارد، آب استخر شما را به گردش در می‌ آورند.

فیلتر آب

وظیفه‌ فیلتر آب، از بین بردن ذرات خاک و باکتری است. از انواع فیلترهای استخر می‌ توان به فیلترهای شنی، دیاتومه و فیلتر کارتریج اشاره کرد و بسته به انتخاب خود، می ‌توانید از هر کدام استفاده کنید. فیلترهای آب در تمیز نگه داشتن آب استخرها نقش بسزایی خواهند داشت.

اسکیمر استخر

اسکیمرها گروهی از فیلترها هستند که زباله ‌های شناور را قبل از رسیدن به کف استخر جمع آوری کرده و مانع از کثیفی استخر می‌شوند. اسکیمرها توانایی جذب حشرات، برگ‌ ها و گرد و غبار، قبل از ورود به سایر تجهیزات استخر را دارند.

زهکشی‌ ها

زهکش‌ ها وظیفه‌ انتقال آب به واحد تصفیه را خواهند داشت. این زهکشی‌ ها در پایین ‌ترین قسمت استخر قرار خواهند گرفت و با استفاده از روکش‌ های مخصوص خود، می ‌توانند باعث پیشگیری از ورود هر گونه آلودگی شوند.

لوله کشی استخر

آب داخل استخر از طریق اتصالات و لوله ‌ها در گردش هستند و دوباره به استخر بر خواهند گشت. بهتر است جنس لوله‌ ها از  UPVC باشد زیرا استانداردهای لازم برای آب رسانی را دارند.

واحد تصفیه استخر

واحد تصفیه استخر

واحد تصفیه شامل دو بخش تصفیه فیزیکی و شیمیایی است که بخش فیزیکی در بر گیرنده‌ فیلترهای شنی و پمپ‌ های تصفیه است و وظیفه‌ تمیزی و شفاف بودن آب را دارد و بخش شیمیایی، کار تمیز نگه داشتن استخرها را انجام می ‌دهد.

سیستم گرمایشی استخر

حفظ تعادل دمای آب حاصل وجود سیستم‌ های گرمایشی استخر است. برای انتخاب سیستم گرمایشی بهتر است معیارهایی مثل اندازه، بهره وری و هزینه ‌ها را در نظر بگیرید.

روشنایی

برای زیبایی ظاهر استخر خانه می ‌توانید از سیستم‌ های روشنایی استفاده کنید. چراغ ‌ها، لامپ ‌های داخل و خارج استخرها که از آنها استفاده می ‌شود، به افزایش زیبایی و روشنایی استخر کمک می‌ کند.

استخر روباز

عوامل موثر در هزینه ساخت استخر خانگی

قبل از مشخص کردن بودجه‌ خود برای ساختن استخر، بهتر است بدانید بر چه مبنایی می‌ خواهید هزینه کنید. عوامل موثر در هزینه‌ ساخت استخر در خانه به مواردی همچون:

نوع استخر

استخرها فارغ از سرپوشیده بودن یا روباز بودن آنها، می‌ توان به 4 دسته‌ی استخرهای بتنی، فایبرگلاس، وینیل و فلزی تقسیم بندی کرد. هر کدام از استخرها، هزینه‌ های مختص به خود را دارند که استخر بتنی از همه‌ آنها گران ‌تر است. قیمت و نوع سیمان، زیرسازی و پی‌ ریزی‌های مورد نیاز برای هر مدل از استخر فرق می ‌کند.

طرح استخر

بسته به نوع طرحی که می‌ خواهید باید در نظر داشته باشید چقدر می ‌توانید هزینه کنید. برای مثال طرح بعضی از استخرها ساده‌ و ارزان‌ تر است و استخر های دارای طرح پیچیده گران ‌تر هستند.

ابعاد استخر

مقدار اندازه استخر با افزایش قیمت  رابطه‌ مستقیم دارد. برای کاهش هزینه‌ ها می‌ توانید ساخت استخرهای کوچک را مد نظر قرار دهید زیرا مدت زمان ساخت آنها کمتر است و هزینه‌ بسیار کمی نسبت به ساخت استخرهای بزرگ‌ تر دارند.

هزینه‌ های نگهداری از استخر

یکی از موارد بسیار مهم در افزایش هزینه‌ ها، بحث نگهدرای از استخر است. خریداری مواد تصفیه کننده بر اساس نیاز استخر، ابعاد و میزان استفاده آن صورت می‌ گیرد که قیمت هر مواد تصفیه کننده با یکدگیر متفاوت است.

تجهیزات تصفیه استخر

بهترین نوع استخر کدام است؟

از بین انواع استخرهای اشاره شده، هر کدام یک از آنها مزایا و معایب خود را دارند. اگر بودجه‌ کافی در اختیار دارید، می‌ توانید بر روی ساخت استخرهای سر پوشیده سرمایه گذاری کنید زیرا در فصول مختلف می‌توان از آن راحت‌ تر محافظت کرد. هزینه برای ساخت استخر مدرن در اندازه ‌های بزرگ به مراتب بیشتر از استخرهای کوچک با طرح‌ های معمولی است.

برای کاهش هزینه ‌های خود می ‌توانید استخرهای روباز را انتخاب کنید. استخرهای بتنی بهترین گزینه برای خانه‌ شما هستند و به دلیل پی‌ریزی و زیرسازی ‌های بسیار قوی که دارد، این امکان را دارید تا بتوانید طرح دلخواه خود را انتخاب کنید.

استخرهای فایبرگلاس به دلیل هزینه کمتر نسبت به استخرهای بتنی انتخاب خوبی هستند اما به دلیل محدودیت آن، مجبور هستید فقط از طرح مستطیلی استفاده کنید.

نکات مهم قبل از ساختن استخر

برای ساخت استخر باید به نکاتی همچون مصالح، مکان، متراژ فضا، مدل استخر، فضای اطراف استخر، حاشیه ‌ها و لبه‌ های استخر توجه کرد که مشاوران و کارشناسان استخر در این امر به شما کمک خواهند کرد.

سیستم گرمایش آب استخر

بهترین زمان برای ساختن استخر

بستگی به آب و هوای آن شهر یا محل زندگی شما دارد. شما باید به یاد داشته باشید ساخت استخر نباید در فصولی که همراه با بارش باران و برف است انجام بگیرد، زیرا باعث خراب شدن مصالح می‌شود.

بهترین زمان برای درست کردن استخر بهتر است در فصل تابستان و آب و هوای گرم باشد تا نه تنها به مصالح آسیبی وارد نشود بلکه بعد از اتمام مراحل ساخت، می‌توانید از استخر خود استفاده کنید. اما قبل از آن حتما باید با یک مشاور بسیار خوب صحبت کنید و نظر او را جویا شوید.

مشاوره ساخت استخر

همانطور که اشاره کردیم، صحبت کردن با یک مشاور می ‌تواند درک بسیار روشنی از استخر مورد نظر به شما بدهد. پس از مراجعه و صحبت با مشاور در مورد استخر به شما فیلم، عکس، اسلاید و نمونه‌های مختلف را نشان می ‌دهند و در آخر برای بازدید به ملک شما رجوع کرده و توافق نهایی بر سر هزینه‌ ها صورت می ‌گیرد و قرارداد خود را با آن شخص یا شرکت منعقد می‌ کنید.

مشاوره ساخت استخر

فواید مشاوره قبل از ساخت استخر

در طراحی استخر مشاورین به شما، برآورد هزینه ‌ها و قرار گیری محل استخر کمک کرده و همچنین به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهند داد. همچنین به تشخیص مشاور، اجرای ساخت استخر در تاریخ مشخص با توجه به آب و هوای آن منطقه صورت می ‌گیرد.

سخن آخر

ساخت استخر چالش ‌های خود را دارد که در ظاهر خیلی ساده بنظر می ‌آیند. دقیقا مانند درست کردن یک سازه که دشواری های مربوط به خود را دارد، استخر نیز همان روال را خواهد داشت با این تفاوت که حساسیت های بیشتری برای این مکان باید به کار گرفته شود.

از جمله اقدامات لازم برای استخر می توان به محاسبات عمرانی، لوله کشی مخصوص، تهیه تجهیزات لازم، تهیه نقشه دو بعدی و سه بعدی و غیره اشاره کرد. اما حتما قبل از هر چیز با مشاورهای کاربلد در این حوزه صحبت کنید تا بتوانید در هزینه‌ها صرفه جویی کرده و کیفیت کار بهتری داشته  باشید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟