شرکت پارسیان استخر

راهکارهای اصولی نگهداری و تعمیرات استخرها

امروزه ساخت استخر در خانه‌های ویلایی بسیار رواج یافته است و افراد زیادی به طراحی استخر در محیط ویلای خود علاقه‌مند هستند. حال پس از طراحی استخر در ویلا و یا ایجاد استخر عمومی نکته حائز اهمیتی که وجود دارد تعمیر و نگه‌داری از استخر است. درواقع تمام افراد قبل از وارد شدن به استخر چه در محیط خانه و چه در محیط عمومی در مورد فضا و میزان تمیزی آن تحقیق می‌کنند. برای مثال اگر شما در ویلای خود استخر دارید شخصی که به عنوان مهمان می‌خواهد از فضای دنج ویلای شما لذت ببرد، قبل از هر چیزی از تمیز بودن آن اطمینان حاصل می‌کند. زیرا استخر فقط به یک فضای سربسته مخصوص افراد که جهت تفریح یا درمان به انجا رجوع کنند تلقی نمی‌شود.

برای نگهداری همه نوع استخر چه در مکان عمومی و چه در محیط خانه باید اصولی را در نظر گرفت تا در گذر زمان دچار نقص یا آلودگی نشوند. حال در این مقاله قصد داریم شما را با اصول نگهداری و تعمیر استخرها آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید

 

نکات اساسی برای نگهداری روزانه استخر

 استفاده از کلر

درواقع نباید آن‌ها را به صورت مستقیم وارد آب استخر کنید.

ترکیب کلر از مواد مهمی است که باید در درون آب استخر ریخته شود. اما از آنجایی که کلر خاصیت رنگ‌بری بالایی دارد نباید مستقیما وارد آب استخر شود.

استفاده از کلر در استخر

استفاده از جارو و برس برای تمیزکاری استخر

درواقع باید به طور مرتب کف استخر را با جارو استخری تمیز کنید. این برس‌ها تمام کثیفی‌های موجود در کف استخر را از بین می‌برد به صورتی که قدرت مکش بالایی دارد و آب را به درون خود می‌کشد و پس از حذف کامل اشغال‌ها و الودگی‌ها آب را خارج می‌کند.

 

کنترل تعادل  استفاده از مواد شیمیایی

از نکات مهمی است که باید رعایت شود مخصوصا در استخرهای سرپوشیده درواقع در نگهداری از استخر سرپوشیده حتما قبل از اضافه کردن مواد شیمیایی از ضررهای بالا و پایین بودن pH آگاه شوید. تا بتوانید اندازه آن را کنترل کنید چرا که اگر اندازه پی اچ بالا باشد مشکلاتی همچون سوزاندن چشم و حساسیت‌های پوستی را برای مراجعه کنندگان پدید می‌آورد.

درصورتی که مقدار پی اچ خیلی پایین باشد نمی‌تواند به خوبی آب استخر را تمیز کند.

کنترل pH آب استخر
کنترل pH آب استخر

استفاده به اندازه از فیلتر بک واش

استفاده درست از فیلتر استخر برای بک واش یکی از روش‌های شناخته شده در نگهداری استخرهای سرپوشیده است.

درواقع عملیات بک واش جز روش‌های شستشوی مواد در درون فیلتراسیون به شمار می‌رود.

 

به طوری که آب درون استخر را به صورت معکوس وارد فیلتر می‌کند و بعد از شستشو بستر آن را از هرگونه مواد زائد و آلودگی پاک می‌کند.

به صورت کلی این سیستم جز مهمترین تجهیزات در درون استخر به حساب می‌آید اما نباید بیش از اندازه و پشت‌سر هم از آن استفاده کرد.

 

اجرای عملیات کلر‌ریزی در شب

کلرها را در شب به آب استخر اضافه کنید زیرا معمولا افراد در هنگام روز از استخر استفاده می‌کنند و کمتر کسی در شب به استخر می‌رود. پس بهترین زمان برای عملیات کلر‌ریزی و تمیز کردن استخر شب می باشد.

 

تصفیه آب استخر

اقدامات لازم برای تصفیه‌سازی آب استخر باید در زمانی انجام شود تا شناگران در داخل آب نباشند. این موضوع بسیار اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود و تا جای امکان این مراحل را در شب و هنگامی که هیچ فردی در درون استخر نیست انجام دهید.

 

هرچه سیستم تصفیه استخر بیشتر روشن باید، آب استخر نیز تمیزتر خواهد شد.

مدت زمان روشن بودن این سیستم ۸ ساعت یا بیشتر از ۸ ساعت در شبانه روز می‌باشد. اینگونه می‌توانید آب استخر را همیشه تمیز و قابل استفاده نگه دارید.

تصفیه آب استخر

تنظیم دمای مناسب برای استخر

دمای مناسب استخر معمولا بین ۲۹ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است و چه زمانی که در حال استفاده از استخر هستید و چه زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید باید به دمای استاندارد توجه کنید و آن را همیشه در همین دما نگه‌ دارید.

در این قسمت چند نمونه از مهم‌ترین نکاتی که باید به صورت روزانه به آن‌ها توجه کنید و برای مراقبت و نگهداری و تعمیر استخر خود انجام دهید را ذکر کردیم اما هر استخری بستگی به شرایط و ویژگی‌هایی که دارد ممکن است شرایط نگهداری متفاوت‌تری داشته باشد‌. اما در کنار همه این‌ها ما سعی کردیم چند نکته کلیدی و اساسی که درمورد بیش‌تر استخرها کاربرد دارد را بیان کنیم.

 

فنون و روش‌های صحیح برای تعمیر و نگه‌داری استخر

نظافت و تمیزی استخر

بررسی و تعمیر فیلترها

گندزدایی استخر

متعادل کردن سطح آب

تعمیر و نگه‌داری تجهیزات استخر

 

همانطور که اطلاع دارید برای راه‌اندازی استخرهای خانگی، ورزشی، عمومی، نیاز به نگهداری و تعمیر تجهیزات درون استخر دارید. که این کار بدون نیازمند به دانش کافی می‌باشد و باید توسط افراد متخصص انجام شود.

پس حتما برای تعمیر تجهیزات استخر از یک متخصص با تجربه راهنمایی بگیرید تا تاسیسات مربوط به تجهیزات طبق استاندارد‌های روز انجام شود.

در طول استفاده از استخر باید یکسری تعمیر و نگه‌داری  تجهیزات صورت گیرد که این تعمیرات شامل موارد ذکر شده می باشد:

 

موتورخانه

از مهمترین قسمت‌های استخر است که در آن از تجهیزات بسیار زیادی استفاده کرده‌اند. پس ممکن است بسیار نیاز به تعمیر و نگه‌داری از آن پیدا کنید.

 

بویلر

مخزن یا همان بویلر جز قسمتی از تجهیزات موتورخانه است که برای گرم کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بویلرها به سه صورت آب را گرم می‌کنند:

آب گرم

آب داغ

بخار داغ

 

پمپ اب

پمپ آب یک قطعه مکانیکی است که در هنگام کار جهت افزایش فشار آب و فرستادن آن به نقاط مورد نظر به کار برده می‌شود.

پمپ‌های استفاده شده در استخر دارای انواع متنوعی هستند که مهمترین ان‌ها سانتریفیوژ نام دارد.

 

مشعل

بخشی دیگر از تجهیزات موتور است که با ترکیب سوخت و هوا و مولد آتش سبب گرم شدن دیگ می‌گردد.

مشعل در موتورخانه‌‌هایی که به جای بویلر از دیگ استفاده می‌کنند به کار برده می‌شود.

 

فیلتر

برای تعمیرات استخر توجه به تصفیه کننده‌های استخر اهمیت بالایی دارد. زیرا با بی توجهی به این مورد می‌تواند در دراز مدت موجب آسیب‌های جدی و پر هزینه به تجهیزات استخر شود.

از فیلترها برای تصفیه کثیفی‌های درون آب استخر استفاده می‌شود. پس توجه کنید که سرویس تاسیسات استخر حتما به تمیزی و سلامت آن دقت شود.

 

ترموستات

بخش دیگر تجهیزات که دمای آب را به صورت لحظه‌ای پایش می‌کند ترموستات نام دارد.

 

کلام اخر

از مطالب ذکر شده در این مقاله نتیجه میگیریم که نگهداری از استخر امری حیاتی و مهم به حساب می‌آید زیرا رعایت موارد بهداشتی سبب جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های پوستی می‌شود. همچنین با تعمیر به موقع قطعه‌های اصلی همچون پمپ، موتورخانه، فیلتر تصفیه و … توسط فردی متخصص و با تجربه می‌توانید از بروز خسارت‌های ناشی در آینده جلوگیری کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟