شرکت پارسیان استخر

روش های عایق بندی استخر شنا

عایق بندی یکی از اصول اساسی در ساخت و نگهداری انواع استخرها می باشد. یکی از اصلی ترین مراحل ساخت استخرها مخصوصا استخر شنا، عایق بندی آن است‌ زیرا این کار باعث می شود که سازه بتواند مقدار زیادی آب را بدون نشتی در خود نگه دارد. امروزه برای عایق بندی استخرهای شنا از روش‌های مختلف استفاده می کنند که هر کدام مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند. استفاده از بهترین عایق برای استخر شنا دوام و قوام آن را تا حد شگفت انگیزی افزایش می دهد. بنابراین داشتن عایق باکیفیت برای استخر  ضروری است، از آنجایی که یک استخر هزینه ساخت و نگهداری بالایی دارد، باید به این بخش توجه ویژه ای داشت. هدف اصلی از عایق بندی استخر شنا جلوگیری از نفوذ آب به داخل سازه و حفظ کیفیت و عمر مفید آن است. عایق بندی با روشهای مناسب می تواند از آسيب‌های ناشی از رطوبت و آب، مانند خوردگی، ترکیدگی و تخریب سطح سیمانی جلوگیری کند و  همچنین هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش دهد. ما در این مقاله می خواهیم به روش‌های عایق بندی استخر بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

روش های عایق بندی استخر شنا

عایق بندی استخر با مواد نانو

عایق بندی استخر شنا  با مواد نانو یک پوشش فوق العاده حیاتی و مهم برای حفاظت از سازه می باشد. این عایق بندی از جدیدترین عایق بندیها می باشد که به جهت فرمولاسیون منحصربه فرد همواره توانسته اند یک پوشش کامل نفوذ ناپذیر  در سطوح افقی وعمومی ایجاد کند. عایق نانو از مواد پلیمری با فناوری نانو توانسته تحولی عظیم در صنعت استخر سازی ایجاد کند. این نوع از عایق ها بسیار مقرون به صرفه بوده و طول عمر بالایی دارند و همچنین این عایق‌های  نانو برای محافظت از مواد مختلف  در برابر شرایط سخت  محیطی به خوبی عمل می کند. عایق بندی استخر با مواد نانو  شکاف‌های موجود بر روی دیواره ها را پر می کند و جذب می شود. همچنین با گذشت زمان با نفوذ مواد منافذ سطوح  بتنی جلوگیری می کند.

آب بندی استخر با ایزوگام

آب بندی استخر با ایزوگام یکی از روش‌های است که به منظور جلوگیری از نفوذ آب به دیواره ها و کف استخر انجام می شود. آب بندی با ایزوگام نه تنها از نشت آب جلوگیری خواهد کرد، بلکه از رشد جلبک و باکتری‌ها نیز می تواند جلوگیری نماید. عایق بندی با ایزوگام در اصل و روکش قیر، نوعی پوشش است که مطابق با فرمول و درجه پلیمر یزاسیون  برای واترپروف کردن استخر به کار برده می شود. این پوشش معمولا از فراوردهای نفتی ساخته می شود و برای جلوگیری از نفوذ آب کاربرد دارد. انعطاف پذیری این عایق باعث شده است که مقاومت آن بالا رفته و جلوی رطوبت را بگیرد باعث عدم نفوذ رطوبت به هر سطح و مکانی شود و همچنین از خروج آب از کف و دیواره استخر جلوگیری کند. البته این روش دارای معایبی نیز هست از آنجایی که ایزوگام مقاومت کمی در جریان‌های  متناوب سرما و گرما دارد ممکن است با گذشت زمان  دچار ترک شود.

ورق های ژئو  ممبران

ورقه های ژئوممبران پوشش های غشایی یا  موانعی هستند که برای کنترل نفوذ سیالات در پروژه های استخر به‌کار برده می‌شوند. ژئو ممبران گونه ای از عایق‌های مقاوم هستند که در حال حاضر جایگزین روشهای قدیمی شده شده اند و همچنین به دلایل زیادی چون کاهش هزینه عایق بندی نسبت به روش های دیگر و نصب راحت و سریع آن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این ورقه ها به طور مستقیم بر روی بسترهای خاکی قرار گرفته و مانع خوبی برای عبور یا نشت آب به درون بستر می گردند در واقع نفوذ ناپذیری آنها تقریبا صفر است.

استفاده از پودرهای پلیمری

پو درهای پلیمری نوعی پودر سیمانی حاوی پلیمرهای پودری و فیلرهای پرکننده می باشد که پس از ترکیب با آب، تبدیل به ملامت نرم چسبنده و انعطاف پذیری می گردد. استفاده از پودرهای پلیمری کاربرد وسیعی دارد به طور گسترده در ساخت وساز استخرهای شنا مانند دیواره های بیرونی، حفاظت چسباندن کاشی های و … استفاده می گردد. این پودر به راحتی در آب حل می شود و به سرعت امولسیون ایجاد می کند و همچنین دارای انعطاف پذیر بالا مقاومت در برابر آب و هوا و چسبندگی بالا در زیر لایه های مختلف است. پودر پلیمری یکی از روش های مطمئن در آب بندی استخر است و جهت پر کردن خلل و فرج سطوح سیمانی به‌کار برده می شود. درواقع نوعی عایق بندی زودگیر می باشد که از قیمت مناسبی برخوردار است وهمچنین وزن پایین اما مقاومت در برابر عوامل جوی و واکنش‌های مناسب در برابر بارهای وارد بر سازه می باشد.

آب بندی استخر به وسیله  رزین

رزین چسب مایه سفیدرنگی است که برای آب بندی سطوح استخر شنا به‌کار برده می شود و یکی از اقتصادی ترین و مقرون به صرفه ترین روشها برای عایق بندی می باشد. می توان آن را جزء  روش‌های قابل توجه در نگهداری و محافظت از استخر به شمار آورد. این سیستم  آب بندی دارای مزایای فراوانی از جمله انعطاف پذیری بالا، تحمل تنش ناشی از انبساط و انقباض، چسبندگی بالا و…می باشد. استفاده از آب بندی استخر یکی از پرطرفدارترین  روش های آب بندی استخر می باشد و مطمئن ترین نوع نحوه عایق کاری در استخرها می باشد.

روش های عایق بندی استخر شنا

استفاده از رنگ ها و روکش‌ها برای آب بندی

یکی از روش های آب بندی استخر که عمدتا در استخرهای شنا مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از رنگها و روکش‌ها برای استخر می باشد که علاوه بر زیبای ظاهری از پیشگیری و  رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها نیز جلو گیری می کند. استفاده از رنگ ها و روکش‌ها یکی از روش‌های اقتصادی برای کارفرمایان می باشد. یک روش اقتصادی آسان و سریع است. البته این روش برای آب بندی استخر طبیعتاً عمر و ماندگاری بالایی ندارند و لازم است تا هر چند سال یک بار آن را تمدید کرد. رنگ و رو کش های استخر، محصولی بسیار کارآمد و مستحکم است که جزء بهترین عایق استخر به شمار می آید و روش عایق بندی استخر توسط آن بسیار آسان و مطمئن است. لازم به ذکر است که رنگ ها در خشک ترین حالت ممکن به کف و دیوارها زده می شود.

روش های عایق بندی استخر شنا

سخن آخر

همان طورک گفته شد عایق بندی و روش های مختلف برای محافظت و افزایش طول عمر استخرها می باشد که هدف اصلی این روش‌ها جلوگیری از نفوذ آب است. استخرهای شنا مکان‌های تفریحی و ورزشی مناسبی برای تمام فصول می باشند، بنابراین آب بندی یکی از اقدامات مهمی است که حتما از پس از  ساخت باید انجام پذیرد.  آب بندی به روش‌های علمی و تخصصی باید صورت گرفت تا در آینده از هزینه های اضافی صرفه جویی شود.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟