شرکت پارسیان استخر

ساخت استخر آب درمانی

ساخت استخر آب درمانی به صورت مجزا و یا در مجموعه‌های آبی و پارک‌های آبی سبب کامل شدن این مجموعه‌ها به امکانات درمانی و پزشکی شده است. درواقع با طراحی این نوع استخرها می‌توان به نیاز بسیاری از هموطنان پاسخ داد زیرا هم جنبه تفریحی دارد و هم جنبه درمانی.

از جمله اقداماتی که به ایجاد آرامش و بهبود بسیاری از دردها و بیماری‌ها کمک می‌کند آب درمانی است. درواقع شما با استفاده از حمام‌های حرارتی و گردش اب، سونا، اتاق بخار و غیره می‌توانید به بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک کنید. همچنین استفاده از آب‌های گرم برای دفع سموم از بدن و آب‌های سرد برای بالا بردن فعالیت گردش خون بسیار مناسب است. در این مقاله قصد داریم مطالب مفیدی در رابطه با ساخت استخر آب درمانی ارائه دهیم پس با ما همراه شوید.

ساخت استخر آب درمانی

استخر آب درمانی یا استخر هیدروتراپی

هیدروتراپی یا آب درمانی روشی است که در آن از آب جهت درمان و کاهش علائم مختلف بدن استفاده می‌شود که با نام‌های دیگری همچون استخر درمانی نیز شناخته شده است. هیدروتراپی می‌تواند به راحتی با استفاده از حمام آب داغ در خانه انجام شود و یا ممکن است این کار به وسیله یک پزشک و در استخر انجام شود. ناگفته نماند که اصطلاح آب درمانی یا هیدروتراپی اشاره به استفاده از جت‌های تحت فشار آب‌های سرد و گرم دارد.

 

اگرچه از ابتدای آغاز این فعالیت پزشکان برای مراقبت‌های بهداشتی از آب جهت درمان جراحات و بیماری‌ها این روش را توصیه می کردند. با این وجود در ۲۰ سال گذشته پزشکان متخصص شروع به مطالعه درباره آب درمانی به عنوان یک درمان تاثیرگذار بر روی بسیاری از بیماری‌ها انجام دادند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که آب درمانی می‌تواند یک گزینه عالی برای درمان بیماری‌های مختلف  مانند ارتروز، شکایات روماتیسمی، کمر دردها و سایر گرفتگی‌های عضلانی و مفاصل می‌باشد. درواقع این روش یک درمان طبیعی و غیر دارویی است. البته توجه شود که این فعالیت  تنها باید به وسیله یک فیزیوتراپ معتمد انجام شود زیرا گاهی ممکن است افراد دچار خطراتی مانند: غرق شدن،گرمازدگی، سقوط، تحریک پوستی شوند.

برای جلوگیری از غرق شدن، لازم است تا کارکنان غیرفیزیوتراپی در مناطق امن حضور داشته باشند. مراجعه کنندگان نیز در طول جلسه باید به صورت مستقیم توسط یک فیزیوتراپ با تجربه معالجه شوند.

برای جلوگیری از گرمازدگی، لازم است کنترل دقیقی بر دمای اب داشته باشند.

از آنجایی که امکان لغزش یا سقوط در اطراف استخر زیاد هست لازم است حتما نواحی اطراف استخر را خشک نمایند. همچنین کارکنان و بیماران جهت جلوگیری از لغزش از کفش‌های پلاستیکی و شیاردار استفاده کنند.

پی اچ آب استخر حتما کنترل شود زیرا اگر پی اچ آب مطلوب نباشد سبب تحریکات پوستی و سوزش چشم، پوست خواهد شد.

برای جلوگیری از عفونت لازم است  استخر را به خوبی ضدعفونی کنند.

افرادی که قصد استفاده از این مخازن را دارند باید بدانند که آب این نوع استخرها در دمای حدود ۳۳ تا ۳۶ درجه نگه داری می‌شود. درواقع یکی از تفاوت‌های اصلی استخرهای آب درمانی با استخرهای معمولی مقدار دمای آن هاست البته شایان به ذکر است که عمق استخرهای آب درمانی نسبت به سایر استخرها کم است.

ساخت استخر آب درمانی

استخر آب درمانی و مزایای آن

مزایای استفاده از استخرهای آب درمانی بسیار است که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می شود:

استفاده از آب درمانی سبب از بین رفتن ناراحتی های ناشی از درد می شود.

سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد در واقع به این صورت که جریان خون را افزایش داده و به واسطه افزایش جریان خون سلول های سفید خون در اطراف بدن موثر تر حرکت خواهند کرد. در نهایت این فرایند باعث بالا رفتن سیستم ایمنی و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های عضلانی می‌شود.

استفاده از آب سرد برای تحریک و تقویت  فعالیت‌های داخلی بدن بسیار مناسب است. در حالی که از آب گرم جهت تسکین و آرامش بسیاری از دردها استفاده می‌شود. تعویض استفاده از آب گرم و سرد در آب درمانی می تواند به بهبود یافتن زخم‌ها، افزایش عملکردهای مختلف بدن و کاهش التهاب کمک کند.

تمام افراد با هر سن و جنسیتی می‌توانند حرکات اصلاحی را جهت تقویت عضلات سطحی و عمقی، حفظ و افزایش دامنه اندام‌ها، کاهش درد و گرفتگی عضلانی و مفصلی، پیشرفت در راه رفتن، پیشگیری از انحراف در ستون فقرات و مشکلات ناشی از آن همچون دیسک کمر، انجام دهند.

با استخر درمانی می‌توانید عضلات آسیب دیده را باز سازی کرده و دمای بدن را به وسیله آب گرم افزایش دهید تا سیستم گردش خون نیز افزایش یابد و درد شما کاهش پیدا کند. درواقع بهبود گردش خون سبب بهبود بافت های آسیب دیده عضلات و مفاصل شده و به بازسازی آن ها کمک می کند.

آب درمانی به صورت کمپرس مرطوب برای درمان  سر دردهای شدید نیز بسیار تاثیر گذار است.

بیماری های نورولوژی مثل فلج مغزی، پارکینسون، دیستروفی عضلانی نیز به وسیله آب درمانی بهبود می یابند.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از استخر آب درمانی کاهش استرس است. درواقع این مزیت فوق العاده سبب شده که در دنیای پر مشغله امروزی این روش بسیار کاربردی واقع گردد.

ساخت استخر آب درمانی

هزینه ساخت استخر آب درمانی

یکی از مسائل مهم برای افرادی که قصد ساخت استخر آب درمانی دارند بی شک هزینه آن است.

البته که هزینه ساخت این نوع استخرها به عوامل مختلفی بستگی دارد به همین سبب نمی توان هزینه مشخصی برای آن بیان کرد.

برای مثال ابعاد، تجهیزات استخر مورد نظر هر فرد متفاوت خواهد بود به همین سبب قیمت نهایی استخر با توجه به امکانات مد نظر افراد متفاوت است.

 

کلام اخر

همانطور که در مطالب موجود در مقاله ذکر شد استخر درمانی یک روش بسیار مفید و کاربردی جهت بهبود بسیاری از دردهای عضلانی می‌باشد به شرطی که این فعالیت  تحت نظر یک  فیزیوتراپ با تجربه انجام گردد. در صورتی که این فعالیت توسط فرد متخصص انجام نشود احتمال بروز خطراتی که در قسمت بالا اشاره شده زیاد می‌شود و در نهایت نه تنها در بهبود بیماری شما تاثیر گذار نخواهد بود بلکه ممکن است حوادث جبران ناپذیری را نیز به همراه داشته باشد. پس احتیاط شرط عقل است. امیدواریم مطالب ارائه شده  برای شما مفید واقع گردد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟