شرکت پارسیان استخر

ساخت جکوزی، استخر یا هردو باهم؟

ساخت جکوزی، استخر یا هردو باهم؟

 

اگر تو فکر ساخت استخر یا جکوزی هستید و نمی دانید که استخر بسازید یا جکوزی؟ خوب است بدانید ساخت استخر و جکوزی هر دو تقریبا یکسان است زیرا هردوی آنها سازه‌های یکسانی دارند به همین دلیل می‌توان هردوی آن را با توجه به بودجه و امکانات مالی خود پیش برد.
قبل از شروع، باید درباره اصول کار اطلاعات کامل را بدست‌آورید تا بتوانید کار خود را به درستی آغاز کرده و به پایان برسانید. به همین سبب ما در این مقاله قصد داریم شما را با اصول ساخت استخر و جکوزی و مراحل آن آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

رعایت اصول مراحل ساخت استخر و جکوزی چه مزایایی دارد؟

قبل از شروع مراحل ساخت استخر و جکوزی بهتر است با مزایای رعایت اصول این مراحل بیشتر آشنا شویم تا طبق قوانین پیشروی کنیم.
ابتدا باید بدانید اگر مراحل ساخت استخر و جکوزی به صورت اصولی و با رعایت ارگونومی انجام شود هزینه تعمیر و نگه داری از آن به طور غیر قابل باوری کاهش پیدا می‌کند.
زیرا افراد متخصص آن را به بهترین حالت طراحی می‌کنند و در طول مراحل تمام ارگونومی‌های مربوطه را رعایت می‌کنند. به همین دلیل طول عمر سازه ما بیشتر می‌شود.
چنانچه ارگونومی‌های مربوطه در ساخت استخر و جکوزی رعایت نشود ممکن است خطرات جانی و مالی جبران ناپذیری را برای افرادی که با آن سازه ارتباط مستقیم دارند در پی داشته باشد.

مراحل ساخت استخر و جکوزی

همانطور که در قسمت مقدمه ذکر شده مراحل ساخت استخر و جکوزی با یکدیگر یکسان است که در ادامه به مراحل آن می پردازیم:

طراحی

ابتدا باید استخر و جکوزی مورد نظر خود را طراحی کنید در واقع پیش از شروع هر ساخت و سازی باید نقشه مورد نیاز فراهم شود. در طراحی استخر و جکوزی باید به فضای موجود برای ساخت دقت کرد زیرا فضای موجود به طراح این امکان را می‌دهد که طبق مکان آن را طراحی کند زیرا توجه به این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است.
دومین موضوع در طراحی، توجه به ارتفاع استخر و جکوزی است. برای طراحی ارتفاع استخر یا جکوزی حتما در هنگام ساخت استخر باید میزان فشار وارد بر اسکلت اصلی ساختمان اندازه گیری شود تا در ادامه کار مشکلات جبران ناپذیری اتفاق نیفتد.

خاک برداری

دراین مرحله شما طبق ارتفاعی که برای استخر خود در نظر گرفته اید خاک برداری انجام می‌دهید در واقع باید براساس میزان ارتفاع عمق مجاز استخرها که باید متناسب با فاصله دیوارها اندازه‌گیری شود خاک برداری انجام می‌شود.
به طور کلی تمام استخرها و جکوزی‌ها تقریبا همگی از شیب ملایمی برخوردار هستند و ناحیه کم عمق و پرعمق دارند بنابراین در هنگام خاک برداری و بتن‌ریزی حتما باید به شیب بندی استخر توجه کرد.

 

خاکبرداری استخر

 

مسلح سازی استخر

در مرحله سوم شما باید از مقاومت سازه مطمئن شوید. از آنجایی که بتن موجود در استخر نمی‌تواند آن را در برابر بارهای کششی و برشی مقاوم سازد به همین دلیل لازم است قبل از ریختن بتن، ستون‌ها، دیواره‌ها و حتی کف استخر به وسیله آرماتور و میلگرد پوشانده شود تا سازه به میزان قابل توجهی در برابر بارهای کششی مقاوم شود.

اجرای تاسیسات

یکی از گام‌های مهم اجرای تاسیسات از جمله لوله کشی، پمپ، فیلتر، سبد مو برای استخر و محیط استخر و جکوزی است.
درحالت کلی هم اجرای تاسیسات قبل از بتن‌ریزی امری ضروری به حساب می‌آید به گونه‌ای که اگه در هنگام تاسیسات مرتکب خطایی شوید هزینه بسیار سنگینی را متحمل خواهید شد.

بتن ریزی

پس از اینکه از مقاوم‌سازی استخر و جکوزی خود مطمئن شدید لازم است برای بتن ریزی قالب‌‌ها را ببندید.
پس از بستن قالب‌ها فضای لازم برای بتن‌ریزی فراهم می شود. شما باید تمامی فضا را با استفاده بتن پر کنید و هیچ حفره‌ای را جا نگذارید.
پس از اتمام بتن‌ریزی پس از یک هفته می‌توانید سایر عملیات مربوط به استخر و جکوزی را انجام دهید.

نازک کاری و آب بندی

در مرحله پایانی باید برای آب‌بندی از کاشی و سرامیک استفاده کنید زیرا از آنجایی که استخر و جکوزی به‌طور مداوم در برابر رطوبت قرار میگیرد باید از متریال‌های مقاوم برای اب‌بندی آن‌ها استفاده کرد.
ناگفته نماند؛ قبل از استفاده از اجزای تزئینی جهت نازک‌کاری حتما از چسب مخصوص بتن برای دیواره‌ها استفاده کنید تا کاملا اب‌بند شود و نشتی در سازه به وجود نیاید.

مزیت‌های یک استخر

داشتن فضای زیاد برای شنا کردن
آزادی بیشتری داریم
می تواند شما را خنک کند (البته گرم هم می تواند بکند)

معایب یک استخر

ایجاد فضای بسیار زیاد آن ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد.
ممکن است به طور مداوم به کار گرفته نشود.

 

 

ساخت جکوزی استخر

 

مزیت های جکوزی

حس خوبی را به ما منتقل می‌کند.
برای تفریح یا پزشکی قابل استفاده است
در تمام طول سال می توانید از آن استفاده کنید
فضای کمی را در برمیگرد.

معایب جکوزی

نگهداری کردن از آن هزینه و زمان زیادی را دربرمی‌گیرد.
فضای بسیار کمتری نسبت به استخر دارد.

انواع سازه استخر

معمولا ساخت استخر بتنی به درصورت انجام می‌شود. نوع اول آرماتوربندی و بت پاشی و نوع دوم آرماتوربندی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی.
در بین موارد ذکر شده معمولا استخرهای بتنی مسلح دارای طرفداران بیشتری هستند زیرا این استخرها طبق استاندارد و ارگونومی طراحی و ساخته می‌شوند‌. برخی از این استخرهای مسلح عبارتند از:

ساخت استخر بلوکی: به صورت مسلح
ساخت استخر اجری: با هسته بتن مسلح
ساخت استخر آماده فایبرگلاس گلاس
ساخت استخر خاکی با ورقه‌های نازک پلی اتیلن

انواع استخر بر حسب شیوه‌ی تصفیه آب

استخر با آب در گردش
استخر با گذرا
خزینه

انواع استخر بر حسب استفاده کنندگان

استخر عمومی
استخر قهرمانی
استخرتعلیماتی
واترپلو
آب درمانی

انواع جکوزی

جکوزی تک نفره

این جکوزی‌ها به شکل وان حمام هستند که برای تامین فشار مورد نیاز خود از پمپ استفاده می‌کنند. جنس جکوزی‌های تک نفره معمولا از فایبرگلاس است که در حمام و ساختمان‌ها نصب می‌شود و بعضی از آنها قابل حمل است. ناگفته نماند که خاصیت خوب این جکوزی‌ها این است که آب آن پس از هربار استفاده تخلیه می‌شود‌.

جکوزی چند نفره

این جکوزی‌ها بسته به نوع و خواسته کاربر از ابعاد و اشکال متنوعی ساخته می‌شود. هنگامی که این جکوزی‌ها ساخته شد آب‌های درون آن توسط جت‌هایی که در اطراف محفظه وجود دارد با فشار به داخل جکوزی دمیده می‌شود. مصالح ساختمانی در ساخت این نوع جکوزی با ساخت استخر‌ها مشابه می باشد. از جکوزی‌های چند نفره در ساختمان‌ها و محل‌های عمومی استفاده می‌شود.

 

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟