شرکت پارسیان استخر

شیب بندی استخر

در هنگام ساخت استخر باید به این موضوع مهم دقت کرد که شیب بندی استخر طوری انجام شود که آب درون استخر در هنگام تخلیه به قسمتی از کف استخر هدایت شود و از طریق کفشور کف استخر و لوله ی واقع در زیر آن خارج شود. عدم رعایت این مورد به علت زهکشی نامناسب آب در استخر ممکن است باعث آسیب شود. اگر کف استخر شیب مناسبی نداشته باشد، برف و آب باران در طول فصل زمستان در کف استخر جمع می‌شود و با دوره‌های خنک‌کننده این فصل، یخ می‌زند و عملکرد سیستم عایق موجود در استخر را کاهش می‌دهد.

نحوه شیب بندی استخر

نحوه شیب بندی استخر

برای شیب بندی استخر اول باید کف استخر را صاف کنند و سپس شیب بندی را توسط ارماتور بندی و اجرچینی انجام بدهند که این کار معمولا با ابزارهایی مانند بیل و غلطک انجام می‌پذیرد. البته اگر اندازه استخر شما خیلی بزرگ است، بهتر این می‌باشد که از چند نفر که مهارت و تجربه‌ی کافی در این زمینه را دارند کمک بگیرید.

 

اهمیت شیب بندی استخر

علاوه بر اینکه خرید تجهیزات با کیفیت برای استخر، اثر مستقیم روی کیفیت سازه‌ی استخر و ماندگاری طولانی مدت آن دارد، موارد دیگری هم نیز هستند که موقع ساختن یک استخر باید به آن توجه شود. یکی از آن‌ها همین شیب بندی استخر می‌باشد که بسیار حائز اهمیت است. اگر شیب بندی استخر به صورت درست و بر اساس اصول انجام شود، تاثیر به‌سزایی بر سازه استخر نیز دارد. برای مثال در صورتی که اصول و استانداردهای لازم رعایت نشود، امکان تخریب کل سازه استخر وجود دارد و سیستم آب بندی استخر نیز دچار اختلال می‌شود.

یكی دیگر از مضرات عدم شیب بندی درست و اصولی استخر، تخلیه نشدن کامل آب استخر، شکل گرفتن رسوبات و جلبك های معلق در كف استخر می باشد که این رسوبات شامل مواد قلیایی و اسیدی می باشند و به مرور زمان در بافت رنگی استخر نفوذ كرده و بعد از مدت زمان نسبتا کمی، رنگ استخری دچار پوسته پوسته شدن و برگشتن رنگ آن می شود.

یکی از مشکلات دیگری که در صورت عدم توجه به شیب بندی استخر بوجود می‌آید، در شرایط فنی حاد نیز باعث شكسته شدن كل سازه هیدرولیكی می‌شود و همچنین منجر به تنش های متناوب سازه هیدرولیكی می‌شود. نفوذ آب به دلیل متخلخل بودن سیستم آب بندی استخر به درون دیواره ها و كف نیز باعث آسیب رسیدن به آرماتورهای داخل بتن شده و عمل اكسیداسیون با سرعت زیادی انجام خواهد گرفت كه در کمترین زمان باعث جدا شدن آرماتور از بتن خواهد شد و به شدت سلامت سازه هیدرولیكی را به خطر می‌اندازد.

مراحل شیب بندی استخر

مراحل شیب بندی استخر

شیب بندی استخر بر اساس اصول و مراحل خاصی انجام می شود که در ادامه به بررسی این مراحل خواهیم پرداخت:

  • رعایت اصول گودبرداری در زمین های شیب دار:

در صورتی که در زمین های شیب دار استخر ساخته شود، باید توجه زیادی به شیب زمین بشود که این موضوع بسیار حائز اهمیت است. هر چه مقدار شیب زمین بیشتر باشد، رعایت کردن یک سری نکات فنی و طراحی بسیار مهم است. در این مرحله باید شیب را با توجه به ابعاد و میزان گودبرداری محاسبه کنند و براساس نتایج بدست آمده گودبرداری را انجام دهند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود محل رمپ خروجی ماشین آلات می‌باشد که توصیه می شود در صورتی که امکان آن وجود داشته باشد در سمتی که کمترین خاکریز انجام می شود  ساخته شود. توصیه‌ی دیگر ما به شما این است که استخر را در محل‌هایی با شیب بسیار زیاد نسازید.

  • رعایت شیب بندی در دیواره ها و کف استخر:

شیب بندی دیواره استخر باید بر اساس بعضی موارد انجام بگیرد از جمله توجه به عمق، مخزن و نوع بافت خاک، تا بعد از مدتی در اثر عوامل محیطی و رطوبتی دچار ریزش و تخریب نشود. هر چه عمق استخر بیشتر باشد، شیب دیواره ها ملایم تر  و بافت خاک نیز متراکم تر می شود. در صورت وجود خاکریز، دیواره های خارجی استخر نیز باید مثل دیواره های داخلی دارای استحکام کافی و شیب اصولی باشند.

شیب کف مخازن نیز با توجه به طول و نوع مایع بکار رفته در استخر محاسبه می شود. نکته ای که حائز اهمیت است این است که در قسمتی که لوله های خروجی نصب می‌شوند بهتر است که از حوضچه های ثانویه با شیب ملایم و عمق ۵۰ سانتی متری استفاده کنید تا برای تخلیه اب استخر و جلوگیری از ورود رسوبات و لجن به لوله ها، تراز استخر مناسب و درست باشد و حوضچه‌ی استخر محلی برای تجمع لجن و رسوبات باشد.

نکات شیب بندی استخر

نکات مهم در شیب بندی استخر

نکات و عوامل مهم در ساخت و شیب بندی استخر، نوع بتن، چگونگی آرماتور بندی بتن، روش اجرای عایق بندی استخر، روش کارگذاری لوله و اتصالات تاسیساتی و اتصالات داخل بتن همگی از جمله این موارد می باشد که دارای اهمیت بسیار بالایی در بهره وری از روش اجرای ساخت استخر می باشد. در صورتی که یکی از نکات بالا رعایت نشود و یا توجه کمتری به اصول ساخت استخر بشود، احتمال نشتی و کم شدن آب به مرور زمان در استخر وجود دارد که باعث آسیب رسیدن به سازه استخر و فونداسیون ساختمان های کناری می شود.

یکی از مهم ترین نکات اهمیت شیب بندی استخر، تخلیه آب آن است. در صورتی که به نکات گفته شده توجه نشود، خسارات زیادی به بار خواهد آمد. از جمله بزرگ ترین مشکلاتی که ممکن است رخ بدهد، می توان به عدم تخلیه آب باران و برف در فصول سرد سال اشاره کرد.

 

نتیجه

سیستم آب بندی استخر کاملا توانایی تحمل بارهای سنگینی را دارد که باعث خرابی اساسی سازه استخر می شود و در نهایت می‌تواند هزینه های گزافی را برای بازسازی استخر و نیز تعمیرات مربوط به آن را به همراه خواهد داشت. اما شیب بندی استخر یکی از مراحل مهم و اساسی در ساخت استخر می‌باشد که اگر اصول فنی رعایت بشود و از مصالح مناسب استفاده بشود، می توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟