شرکت پارسیان استخر

معرفی استانداردهای ساخت استخر

استخر شنا در دو نوع عمومی یا خصوصی به‌صورت سرپوشیده و روباز است که سازه‌های بتنی به‌کاررفته در هرکدام از این دو نوع استخر نیز به‌صورت روکش وینیل یا فایبرگلاس است. البته هرکدام از این استخرها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باهدف تفریحی، درمانی، آموزشی و درمانی ساخته می‌شوند. بنابراین رعایت استانداردها و قوانین استخر الزامی است.

شرایط ایمنی استخر در همه ساعات روز و تمام‌روزهای سال باید در استخر فراهم شود.از طرفی طراحی استخر نیز باید با دقت بالایی انجام شود و از مواد مناسب در آن استفاده شود به این دلیل که مواد ساختمانی استخر در تماس با مواد شیمیایی و رطوبت قرار دارند از این حیث باید استانداردهای لازم در استخر به کار گرفته شود.با توجه به اهمیت استانداردهای ساخت استخر در زمان ساخت و راه‌اندازی استخر ما در ادامه قصد داریم به معرفی این استانداردها بپردازیم.

معرفی استاندارد های استخر
معرفی استاندارد های استخر

ابعاد و عمق استخر

برای ساخت استخر هیچ محدودیتی ازنظر ابعاد و عمق استخر نیست اما به‌صورت کلی استانداردهایی برای عمق و ابعاد استخر است که عبارت‌اند از:

طول

به‌طورمعمول در ساخت استخر برای اندازه‌گیری آن از متر استفاده می‌شود که البته اندازه‌گیری استخر در ایالات‌متحده با واحد یارد انجام می‌شود. در بسیاری از کشورها نیز ساخت استخر با اندازه‌گیری متر انجام می‌شود که جالب است بدانید ابعاد استخر عمومی در آمریکا در ابعاد 50 متر و 25 متر طول ساخته می‌شوند.

عرض

استخرهای سرپوشیده عرضی در حدود 2 متر و استخرهای سرباز نیز عرضی در حدود 4 متر دارند. به‌طورکلی می‌توان بیان کرد که بیشتر استخرهایی که در کل دنیا ساخته می‌شوند عرضی در حدود 10 تا 50 متر رادارند.

 عمق

البته استانداردهایی که برای عمق آب استخر در نظر گرفته‌شده است با توجه به نوع شخصی و عمومی بودن استخر متفاوت است. به‌عنوان‌مثال استخری که برای شنا کردن کودکان در نظر گرفته می‌شود عمقی در حدود 30 سانتی‌متر تا 1.2 متر است. از طرفی استخری که برای شیرجه رفتن و غواصی ساخته‌شده باشد نیز عمقی در حدود 3 تا 6 متر را دارد. و در استخرهای عمومی نیز عمق استخر برابر با 1 تا 2 متر است . در ادامه عمق انواع استخرها را بیان می‌کنیم.

عمق استخر کودکان باید حداقل 30 سانتی‌متر و حداکثر نیز 70 سانتی‌متر باشد.

عمق استخرهای دارای تخته استارت و بدون تخته استارت نیز یک متر تا 6 متر است.

عمق استخری که برای مسابقات شنا طراحی‌شده است نیز در حدود 2 متر است و البته اگر استخر برای انجام حرکات شیرجه در نظر گرفته شود عمق آن نیز در حدود 3 متر تا 6 متر است.

استاندارد های ساخت استخر
استاندارد های ساخت استخر

دمای استاندارد آب استخر

دمای استاندارد آب استخر نیز یکی از استانداردهای مهم در ساخت استخر است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. به‌عنوان‌مثال دمای آب استخر باید استاندارد باشد این بدین معنی است که نباید خیلی زیاد باشد که باکتری‌ها و جلبک‌ها در آن به وجود بیاید و یا اینکه نباید خیلی کم باشد که موجب لرزش بدن شود. در اثر بالا بودن دمای آب جلبک‌ها و باکتری‌ها در گوشه‌های استخر تجمع می‌یابند که خود عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها خواهند بود و از طرفی سلامت شناگران را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. البته برخی از شناگران تمایل دارند با آب‌خنک شنا کنند و مایل هستند دمای آب پایین بیاید که البته برای کودکان و افراد مسن همان بهتر که دمای آب گرم باشد. بنابراین بستگی به شرایط و شناگران دمای آب استخر ممکن است بالا یا پایین باشد.

دمای استاندارد هوای استخر

اینکه دمای استاندارد هوای استخر چقدر باشد از موضوعات مهمی است که برای محیط‌های ورزشی اهمیت بالایی دارد. بنابراین اینکه دمای استاندارد هوای استخر چقدر باشد یکی از دغدغه اصلی شناگران خواهد بود. دمای استاندارد هوای استخر نیز نزدیک به دمای از استخر در نظر گرفته می‌شود که البته یک‌کم بیشتر یا یک‌کم کمتر ایرادات کلی بر اصول استاندارد دمای هوا و دمای آب استخر ایجاد نمی‌کند.برای اندازه‌گیری دمای هوای استخر باید به این نکته اشاره کرد که دمای آب استخر باید در نزدیکی دمای آب استخر باشد یا اینکه با اختلاف درجه دمایی یک درجه بیشتر یا یک درجه کمتر باشد.

مقدار phاستاندارد آب استخر

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده در زمینه ph آب می‌توان بیان کرد که ph استاندارد آب استخر باید بین 7.35 تا 7.45 باشد. اما شاید این سؤال برای شما به وجود بیاید که چه دلایلی برای تنظیم کردن بین ph آب در این محدوده است.

pH استاندارد آب استخر
pH استاندارد آب استخر

کاهش رشد جلبک‌ها

جلبک‌هایی که در آب استخر تجمع می‌یابند اغلب نسبت به‌شدت بالای کلر آب حساس هستند. بنابراین تنظیم کردن ph آب در این محدوده موجب بالا رفتن سطح کلر می‌شود که درنهایت جلبک‌های زیادی که در آب تجمع پیداکرده‌اند از بین خواهند رفت.

برقرار کردن تعادل شیمیایی آب استخر

با تنظیم کردن PH آب در این محدوده، مواد شیمیایی لازم برای برقراری تعادل شیمیایی به آب استخر افزوده می‌شود که درنهایت شاهد اثربخشی آن خواهید بود. البته برقراری تعادل شیمیایی آب برای مدیریت کردن کیفیت آب امر بسیار مهم و ضروری است.

کاهش دادن بوی کلر در استخر

با تنظیم کردن PH آب استخر در محدوده تعیین‌شده، عملکرد کلر به‌مراتب افزایش و درنتیجه بوی استخر نیز کاهش می‌یابد.

دلیل این امر نیز واکنش نشان دادن کلر با سرعت‌بالا با آلودگی‌های آب استخر است که در کمترین زمان آلودگی‌ها را از بین می‌برد. به‌طورکلی می‌توان در این مورد بیان کرد که بویی که در محیط استخر پخش می‌شود از ماده‌ای به نام کلرامین است که در ترکیب اصلی کلر قرار دارد که با برخی از آلودگی‌های  موجود در آب استخر ایجاد می‌شود.

راحتی شناگران

با تنظیم بودن میزان PH در این نقاط، شناگران احساس راحتی بیشتری خواهند کرد چراکه اگر از این نقاط میزان PH بالا یا پایین برود شناگران در چشم خود احساس سوزش خواهند کرد.

سخن پایانی

در این مقاله ما برخی از استانداردهای ساخت استخر را معرفی کردیم تا بدین شکل نسبت به هرکدام از این موارد اطلاعات لازم را کسب کنید. البته استانداردهای ساخت استخر مطابق با قوانین و استانداردهای ملی استخر در ایران است. بنابراین توجه کردن به همه این موارد و نکات ریز مربوط به هرکدام استخر شما را از نظر بهداشت، ایمنی ، سلامت و طول عمر در سطح بالایی قرار می‌دهد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟