شرکت پارسیان استخر

نازک کاری استخر

هدف اولیه و اساسی ساخت استخر این است که آب در درون این ابعاد مستطیل شکل به خوبی نگهداری شود.‌ پس برای حفاظت آب و جلوگیری از نشت آن ما باید مراحل‌های مختلفی را انجام دهیم که یکی از آنها نازک کاری استخر است. ساخت استخر یک سری اصول و قواعدی دارد که اگر این موارد رعایت نشود با برخورد مداوم اشیا داخلی و خارجی و با فشار کوچک به قسمت‌های مختلف پس از مدتی مشکلات متعددی در استخر پدیدار می شود. از این رو نازک کاری استخر به یک امر مهم تبدیل می‌شود زیرا جلوی بسیاری از اتفاقات از جمله ترک خوردن دیوارها و کف را می گیرد. چیزی که در مراحل نازک کاری استخر از اهمیت بالایی برخوردار است این است که شما باید انتخاب دقیقی در تهیه مواد آب بندی داشته باشید و همچنین با نحوه اجرای آن آشنا شوید. اگر شما مراحل سه گانه نازک کاری را به درستی انجام ندهید باعث نشتی آب و هدر رفتن انرژی و زمان و هزینه می‌شود. متاسفانه بسیاری از افراد دانش و تخصص لازم برای اجرای این سه مرحله را ندارند که ما در این مقاله به صورت اختصاصی به نازک کاری استخر می‌پردازیم.

نازک کاری استخر

نازک کاری استخر چیست؟

پس از اینکه شما شروع به ساخت استخر کردید و مرحله سفت کاری را پشت سر گذراندید نوبت به نازک کاری استخر می‌رسد. شما می‌توانید نازک کاری استخر را به سه مرحله اصلی تقسیم کنید.

 1) سیمان کاری 2) آب بندی 3) سرامیک کاری

پس از آنکه استخری را احداث کردید باید از آن به خوبی نگهداری کنید و از بروز و نشتی آب به بیرون جلوگیری کنید که معمولاً برای انجام این کار از سیمان استفاده می‌شود.‌ نازک کاری استخر از بروز بسیاری از خسارت‌ها جلوگیری می‌کند و همین امر به تنهایی باعث اهمیت انجام این مرحله در هنگام احداث استخر است.‌ استخرها حجم زیادی از آب را در درون خود نگه می‌دارند که این کار باید به صورت مطمئن و اصولی انجام شود. در واقع پس از احداث پایه یک استخر نازک کاری مرحله بعدی و نهایی به حساب می‌آید. شما در این مرحله قبل از شروع به کار سیمانکاری و آب بندی و سرامیک کاری باید به طور کلی به این ابعاد مستطیلی شکل توجه کنید و نکات اولیه را حتماً در نظر بگیرید.

روش های نازک کاری استخر عبارتند از:

  • آب‌بندی با پودر کریستال شونده و پودر نفوذگر بتن
  • عایق کاری با پودرهای پلیمری
  • آب‌بندی با خمیر
  • آب‌بندی با رزین
  • عایق کاری استخر با پلیمرهای مایع
  • آب بندی با استفاده از چسب کاشی
  • آب بندی با استفاده از چسب
  • آب بندی استخر
  • عایق کاری استخر با استفاده از چسب بتن
  • آب بندی استخر با استفاده از توری فایبرگلاس

نازک کاری استخر

مراحل نازک کاری استخر

شما برای ساخت یک استخر اصولی باید مراحل مختلفی را طی کنید به عنوان مثال در مرحله اول باید مکان مناسب را انتخاب کنید. و پس از این مرحله باید ابعاد مورد نظر را در نظر بگیرید و مراحل‌های بعدی را پشت سر بگذارید تا به مرحله نازک کاری برسید. به طور اصولی مرحله نازک کاری استخر به سه مرحله تقسیم می‌شود که مهمترین آنها سیمان کاری است. قبل از سیمان کاری مکان مورد نظر به کمک مصالح و بتن‌ها پر شده ولی به طور کامل صاف و تراز نشده و برای هموار کردن این مکان شما باید مرحله سیمان کاری را با دقت انجام دهید. برای از بین بردن ناصافی‌ها و هموار کردن لبه‌های استخر قبل از اقدام به آب بندی و سرامیک کاری باید سیمان کاری را انجام دهید. سیمان کاری دقیق و اصولی باعث می‌شود تا سرامیکاری شما زیبا و یک دست نشان داده شود، چون اگر سیمان کاری به دقت انجام نشود سطح سرامیک شما صاف نمی شود و یک شیب زیادی پیدا می کند و در خروج و پر شدن آب با مشکلاتی مواجه می شوید.

در نازک کاری پس از انجام دادن سیمان کاری نوبت به مرحله آب بندی استخر می‌رسد. شما قبل از اجرای آب‌بندی باید سطوح را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار پاک کنید و این امر را در نظر داشته باشید که انتخاب مواد آب بندی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قرار است سطح نهایی استخر شما به صورت سرامیکی اجرا شود بهترین انتخاب برای آب بندی چسب بتن است.‌ ولی اگر قرار است سطح نهایی استخر شما به صورت رنگ شده اجرا شود بهتر است از مواد آب بندی دو جزئی پلیمری پایه سیمانی مناسب استفاده کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که مواد پلیمری پایه سیمانی دو جزئی از قدرت آب بندی بیشتری نسبت به چسب بتن برخوردار است. قبل از اینکه شما وارد مرحله سرامیک کاری شوید باید آب بندی خود را تست کنید و از این مرحله به طور کامل اطمینان کسب کنید و وارد مرحله بعد شوید. این امر را فراموش نکنید که آب بندی استخر به هیچ عنوان نباید با ایزوگام انجام شود.

آخرین مرحله نازک کاری سرامیک کاری است. که شما می‌توانید برای پوشش نهایی از آن استفاده کنید. برای اینکه از استخر خود نگهداری کنید و طولانی مدت از آن استفاده کنید بهتر است آن را سرامیک کاری کنید و به هیچ عنوان رنگ توصیه نمی‌شود. مزایای سرامیک کردن استخر این است که شما می‌توانید زیبایی بیشتر استخر را مشاهده کنید و همچنین تمیزکاری آن بسیار راحت است.

سرامیک‌هایی که در مرحله نازک کاری اجرا می‌شوند باید این ویژگی را داشته باشند:

۱_در برابر ضربه‌ها مقاوم باشند و همچنین به عوامل‌های شیمیایی مقاومت بالایی نشان دهند.

۲_در سایز و ابعاد و حتی رنگ بندی‌های متنوعی ارائه شوند که هر کدام از آنها باید کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشند.

۳_مطابق استانداردهای بین المللی باشند و برند معتبر را به خود اختصاص دهند.

۴_از همه مهمتر این است که ضد لغزش باشند.

مراحل نازک کاری استخر

کلام آخر

یکی از اقدامات اصولی که حتماً شما پس از ساخت استخرها باید انجام دهید نازک کاری است. شما باید این مرحله را با روش‌های علمی و تخصصی و با متد روز انجام دهید و مطمئن باشید که با صرف کردن هزینه در این مرحله می‌توانید از هزینه‌های اضافی در مراحل بعدی جلوگیری کنید. اگر شما می‌خواهید استخر خود را نازک کاری کنید و مراحل آن را به صورت جزئی انجام دهید می‌توانید این کار را به کارشناس و متخصص مورد نظر استخر بسپارید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟