شرکت پارسیان استخر

نکات کلیدی و تجهیزات ضروری جهت ساخت استخر

امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی افراد پیر و جوان جامعه طراحی و ساخت استخر در ویلاهای تفریحی می‌باشد. زیرا وجود استخر در منزل می‌تواند فرصت مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت به همراه خانواده باشد. همچنین با وجود استخر در خانه می‌توان بسیاری از دردهای مفاصل را تسکین داد یا به عبارتی دیگر می‌توانید در منزل خود آب درمانی انجام دهید.

ساخت استخر در ویلاهای تفریحی جز ایده‌های جذاب محسوب می‌شود اما نکته حائز اهمیت این است که برای ساخت یک استخر از چه تجهیزاتی باید استفاده کنیم؟ یا اصلا به چه تجهیزاتی نیاز داریم تا استخر خود را کامل کنیم؟ چه مجوزهایی باید از شهرداری دریافت کنیم؟ چه فعالیت‌هایی باید انجام دهیم؟ برای پاسخ به این سوالات و رفع ابهامات درباره تجهیزات و عوامل موثر در روند ساخت استخر تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

 

بررسی مجوزهای شهرداری و ادارات مختلف

برای اینکه بخواهید در ویلای خود استخر بسازید ابتدا باید مجوز رسمی ساخت آن را از شهرداری دریافت کنید. زیرا ساخت استخر در خانه یا هر مکان دیگر بدون داشتن مجوز امری غیرقانونی است که می‌تواند موجب بروز مشکلات جبران ناپذیری شود. در صورتی که بدون مجوز شروع به ساخت استخر کنید و ارگان‌های صادر کننده مجوز متوجه این موضوع شوند می توانند دستور توقف ساخت را صادر کنند تا فرد سازنده مجوز‌های مربوطه را دریافت کند.

 

این مجوزها می توانند شامل پروانه ساخت، پروانه بهره برداری، مجوز بهداشتی و غیره باشند.

علاوه بر مجوزهای شهرداری نیاز به مجوزهای دیگری نیز می‌باشد برای مثال برای تامین برق سه فاز برای پمپ‌ها و تجهیزات دیگر استخر باید  به اداره  برق محلی رجوع کرد. همچنین برای دریافت سیستم گرمایشی و سرمایشی استخر ممکن است نیاز به مجوز اداره آب و فاضلاب داشته باشید.

 

در صورتی که فعالیت‌های استخری سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد باید در کنار ورودی استخر پلاکاردهایی در معرض دید عموم نصب کنند. توجه شود که هیچ‌کس اجازه جابه‌جایی پلاکاردها را ندارد.

درصورتی که صاحب استخر ایراداتی در هنگام ساخت استخر پیدا کند، پیمانکاران موظف هستند تا زمان بر طرف نموندن ایرادات در زمان تعیین شده به فعالیت خود ادامه دهند تا مشکلات رفع شود. در صورت بر طرف شدن مشکل صاحبان استخر می‌توانند پلاکارد‌های خطر را بردارند.

البته برای گرفتن مجوز ساخت استخر عمومی نیاز به دریافت مجوز از سازمان تربیت بدنی استان محل احداث دارید اما برای ساخت استخر‌های خصوصی در مناطق شهری مختلف باید از شهرداری آن منطقه مجوز رسمی را دریافت کنید.

نکات کلیدی ساخت استخر

بررسی تراکم خاک

مکانی که برای ساخت استخر خود انتخاب می‌کنید مطمئن شوید که خاک موجود در آن مکان متراکم باشد. زیرا خاک مناسب و استحکام کافی برای ساخت این سازه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

درجه‌بندی و هموار کردن پس از حفر استخر

بعد از حفر زمین باید ناهمواری‌های آن را بر طرف کنید که این فعالیت معمولا با ریختن شن و شستن آن رخ می‌دهد.

البته روش‌های متنوعی برای درجه ‌بندی و هموار کردن زمین وجود دارد منتها شما باید بسته به نوع استخر خود یکی از این روش‌ها را استفاده کنید.

نکات ساخت استخر

بررسی برق‌کشی استخر

سیستم برقی استخر باید به گونه‌ای طراحی شود که ایمنی و سلامت کاربران استخر در نظر گرفته شود. همچنین باید استانداردهای مربوط به نصب و بهره‌برداری تسهیلات شنا و استاندارد ملی در مورد ایمنی برق استخر تطبیق داشته باشد. اگر در هنگام کار یک خطای کوچک انجام دهید ممکن است جان شناگران را به خطر بندازید زیرا همانطور که می‌دانید آب و برق نباید در کنار هم قرار گیرند و دو دشمن اصلی برای هم محسوب می‌شوند. پس برای ایجاد ارتباط بین آن‌ها هر مکانی مانند استخر،  باید الزاماتی را رعایت کنید و مطابق استانداردها عمل کنید.

 

مواد شیمیایی لازم آب استخر

کلر

متعادل کننده‌های پی اچ آب

ضدعفونی کننده‌های جایگزین

قرص شفاف کننده آب استخر

مواد کنترل جلبک

 

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت استخر

شما برای ساخت استخر مطمئنا به یکسری تجهیزات احتیاج دارید که این تجهیزات شامل پمپ تصفیه، فیلتر تصفیه، چراغ استخری، مبدل حرارتی، لوله و اتصالات، تجهیزات ضدعفونی کردن استخر مانند: کلرزن، دستگاه یو وی، دوپینگ پمپ

تجهیزات جانبی استخر شامل: آبنمای استخر، نردبان استخر، روکش استخر می‌شود.

 

پمپ تصفیه استخر

پمپ استخر به عنوان قلب سیستم آب استخر محسوب می‌شود و عملکرد کلی استخر به وجود آن بستگی دارد. از وظایف مهم این پمپ شامل مواردی مانند جلوگیری از راکد ماندن آب داخل استخر، جلوگیری از لجن بستن دیواره و کف استخر، گردش آب برای گندزدایی و پاکسازی، جلوگیری از ورود هرگونه مواد ناخالص به آب اشاره کرد.

پمپ‌های تصفیه آب کاربردهای متعددی هم دارند که مهمترین کاربرد ان شامل: سیرکوله کردن آب استخر، سیرکوله کردن آب جکوزی، سیرکوله

کردن آب حوضچه‌های آب سرد و … می‌باشد. هرچند می‌توان از آن‌ها در رودخانه‌های آرام و پارک‌های آبی استفاده کرد.

 

فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی استخر کارایی موثری در ایجاد جریان آب تمیز درون استخر دارد. البته فراموش نکنید که عمل فیلتراسیون به صورت فیزیکی با عمل ضد عفونی کردن آب کاملا متفاوت است و نباید این دو عمل را یکی دانست. در واقع فیلتر شنی برای تصفیه آب نیاز سیلیس دارد. ( سیلیس ماده اصلی جهت پاکیزه سازی اب)

نحوه عملکرد فیلتر شنی به این صورت است که ابتدا آب از فیلتر تصفیه وارد شده سپس با عبور  جریان آب از لایه درشت شن، ذره‌های بزرگ آن را جذب سیلیس می‌کند. پس از آن آب از یک لایه دیگر برای جداسازی آلاینده‌های جزئی باقی مانده لایه اول می‌گذرد. بعد از انجام این فرایند، آب شفاف و زلال به سیستم لوله‌کشی و سپس به کاسه استخر یا جکوزی وارد می‌شود تا افرادی که در استخر حضور پیدا می‌کنند بتوانند از آن استفاده کنند.

فیلتر شنی استخر

پکیج و سیستم گرمایشی استخر

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی استخر به این صورت است که مجموعه‌ای از قطعات مانند مبدل حرارتی، هیتر، پمپ، فیلتر و سیستم کنترل در فرآیند تولید گرما نقش اساسی دارند. در واقع پمپ آب در پکیج، آب استخر را به سمت مبدل هدایت می‌کند تا از طریق آن گرما تبادل شود.

این دستگاه در انواع مختلف و در اندازه متنوع تولید شده و جهت ایجاد گرما در درون استخر استفاده می‌شود.

 

کلام اخر

با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله افرادی که قصد ساخت استخر را دارند ابتدا اقدام به گرفتن مجوزهای مربوطه کنند سپس تجهیزات مورد نیاز را خریداری کرده و شروع به ساخت استخر کنند. پس از طراحی و ساخت استخر حتما نظافت آن را رعایت کنند تا افراد شناگر دچار بیماری‌های پوستی نشوند. همچنین اگر استخر دچار ایراداتی بود از شنا در درون آن خودداری کنند تا حوادث جبران ناپذیر اتفاق نیفتد. حال با توجه به موارد بیان شده شما می‌توانید با اطلاعات درست به راحتی مراحل ساخت را طی کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟