شرکت پارسیان استخر

چرا آب استخر کدر میشود و چگونه میتوان کدر بودن آب را از بین برد؟

آب کدر هیچ‌گونه جذابیتی برای شناگر و دیگر افراد ندارد. کدر بودن آب استخر منازل نمای زشتی به خانه خواهد داد. به همین منظور بهتر است از علت کدرشدن آب استخر اطلاع یافت و روش‌های پاکسازی آن را مورد بررسی قرار داد و بهترین آب را انتخاب کرد.

دلایل کدر شدن آب استخر

اگر بخواهیم علت کدر شدن آب استخر را به سه دسته اصلی تقسیم کنیم، این سه دسته شامل عوامل محیطی، عوامل فیزیکی و عوامل شیمیایی می‌شوند. که در این قسمت هر کدام از آن‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی می‌نماییم.

پایین بودن میزان کلر آزاد (FC): رایج‌ترین علت کدرشدن آب استخر ، کاهش میزان کلر آزاد موجود در استخر است. پایین بودن کلر آزاد نشان‌دهنده وجود کلر ترکیبی یا کلرامین در آب استخر است. وجود این ماده باعث شیری شدن آب استخر شده و بیشتر کلر آزاد بو دارد. همچنین این نوع کلر قابلیت حذف باکتری‌های جلبک‌ساز و تولیدکننده آمونیاک را نداشته و درنتیجه نمی‌تواند آب استخر را پاکسازی کند.

از بین رفتن تعادل شیمیایی: یک روش تصفیه آب استخرها استفاده از محلول‌های شیمیایی است. اگر استفاده از این مواد و محلول‌ها به درستی انجام نشود، از شفافیت آب استخر کاسته می‌شود. همچنین اگر در هنگام تصفیه کردن آب استخر از مواد شیمیایی مرغوب استفاده نشود و یا بیش از اندازه از محلول‌های شیمیایی استفاده کرد، رنگ دیواره‌های استخر نیز از بین می‌روند.

عوامل محیطی: هرچه فعالیت و شناکردن در آب استخر بیشتر باشد، میزان بیشتری از مواد آلوده وارد آب استخر می‌شوند. آب ورودی به استخر نیز اگر با کیفیت نبوده و شامل گل و لای باشد بر روی شفافیت آب استخر تأثیر دارد. همچنین در استخرهای روباز و خانگی موارد آلودگی محیطی بیشتر بوده مانند فضولات پرندگان، برگ و شاخه درختان، آب باران و دوده و آلودگی هوا.

درجه حرارت آب استخر: عامل دیگری که به طور قابل توجهی بر تعادل کربنات کلسیم موجود در آب تأثیر می گذارد، دمای آب است. برخلاف بسیاری از مواد معدنی دیگر، با افزایش دما، میزان حل شدن کلسیم در آب کاهش می‌یابد. این کلسیم اضافی حل نشده در آب رسوب کرده و یک علت شیری شدن آب استخر است.

اختلال در امر فیلتراسیون: اصلی‌ترین علت کدرشدن آب استخر، اختلال در امر فیلتراسیون آب بوده است.  یک علت کدرشدن آب استخر، می‌تواند خرابی یکی از عوامل فیلتراسیون باشد. معمولا زمان مشخص کارکرد پمپ تصفیه بین ۸ تا ۱۲ ساعت بوده و اگر زمان کارکرد به کمتر از ۸ ساعت برسد یعنی در کار پمپ اختلالی به وجود آمده است که نتیجه آن نیز  شیری شدن آب استخر است. با تکرار شدن فیلتراسیون، اجزای آن در مرور زمان فرسوده می‌شوند. این فرسودگی می‌تواند باعث کاهش سطح بهره‌وری آن‌ها شود. از دیگر عواملی که می‌تواند در فیلتراسیون اخلال ایجاد کند، می‌توان به گرفتگی در مسیر لوله‌های آب، شکستگی پره‌ها یا صافی‌های فیلتراسیون و ورود هوا به پمپ از طریق فعالیت اسکیمر، اشاره نمود.

چرا آب استخر کدر میشود؟

رفع کدری آب استخر

از بین بردن کدری آب استخر یکی از دغدغه های امروزه کسانی هست که با انواع استخر ها سر وکار دارند. شفاف و تمیز بودن اب استخر بسیار مهم است و چندین روش برای این کار وجود دارد که میتوانید از انها بهره بگیرید.

یکی از راه های از بین بردن کدری آب استخر تصفیه ان است. محلول های شفاف کننده آب استخر با اتصال ذرات ریز معلق در آب مانند خاک، زباله و مواد آلی به یکدیگر کار می کنند. این ذرات می توانند باعث کدورت یا کدورت در آب استخر شوند و آن را کسل کننده یا نامطلوب جلوه دهند. با افزودن یک زلال‌ کننده به استخر، این ذرات در کنار هم جمع می‌شوند و بزرگ ‌تر می ‌شوند تا به راحتی از طریق فیلتراسیون یا جاروبرقی حذف شوند.

استفاده از شفاف کننده ساده است. فقط دستورالعمل های روی برچسب محصول را برای توصیه های دوز بر اساس حجم استخر خود دنبال کنید. به طور معمول، مقدار توصیه شده زلال کننده را مستقیماً در کفگیر خود یا در ناحیه ای با گردش خوب در نزدیکی جت های برگشتی خود می ریزید.

پس از افزودن زلال کننده به آب استخر، مهم است که سیستم فیلتر خود را حداقل به مدت ۲۴ ساعت به طور مداوم اجرا کنید تا گردش و فیلتراسیون مناسب انجام شود. این اطمینان حاصل می کند که تمام ذرات جمع شده به طور موثر توسط رسانه فیلتر شما گرفته می شوند.

یکی از راه های از بین بردن کدری اب استخر حذف چربی از ان است. به تمام آن لوسیون های ضد آفتاب، روغن های بدن و حتی روغن های طبیعی پوست ما که در آب استخر ختم می شود فکر کنید. با گذشت زمان، این مواد می توانند تجمع کرده و لایه ای چرب روی سطح آب ایجاد کنند.

برای حذف موثر چربی از آب استخر، باید از برخی استراتژی ها استفاده کنید. ابتدا مطمئن شوید که سطح را به طور مرتب  تمیز کنید. این به جمع آوری هر گونه زباله قابل مشاهده مانند برگ ها و لکه های روغنی شناور در بالای آن کمک می کند.

در مرحله بعد، استفاده از یک محصول تخصصی مبتنی بر آنزیم را در نظر بگیرید که به طور خاص برای حذف روغن از آب استخر طراحی شده است. این آنزیم ها با تجزیه مواد آلی مانند چربی ها و روغن ها به ذرات کوچکتر عمل می کنند که به راحتی می توان آنها را فیلتر کرد.

دلایل کدر شدن آب استخر

افزایش شفافیت آب استخر

برای شفاف سازی اب استخر می توان از این چند روش استفاده کرد.

  1. فیلتر کربنی: از دیگر انواع تجهیزات مورد نیاز برای زلال سازی آب استخر و حذف ذرات آلی و معلق در آن، می توان به  فیلتر کربنی اشاره نمود.
  2. فیلتر شنی: در استخرهای خانگی و صنعتی و بزرگ می توان برای حذف بسیاری از مواد آلی موجود در آب از فیلتر شنی استفاده کرد که از آن به عنوان ساده ترین روش تصفیه آب استخر نام برده می شود.
  3. کلر زنی: به کمک این کار و متناسب با حجم آب موجود در استخر و میزان آلودگی های موجود در آن، کلر به آب اضافه میشود. با ورود کلر به آب و واکنش آنها با یکدیگر در نهایت اسید هیپوکلرو تولید میشود که قدرت بالایی در از بین بردن میکروب ها دارد.
  4. ازن زنی: با توجه به اثرات منفی و نامطلوبی که کلر ممکن است بر پوست و بدن انسان ایجاد کند، در برخی از مواقع برای تصفیه آب استخر عمومی و خانگی می توان از ازن استفاده نمود. قدرت گند زدایی ازن 25 مرتبه بیشتر از کلر می باشد. وهمچنین هزینه آن کمتر است.رفع کدری آب استخر

جمع بندی

در این مقاله اصلی ‌ترین عواملی که موجب شیری شدن آب استخر می‌شود بیان و انواع تجهیزات لازم برای تصفیه آب استخر لازم است نام برده شد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟