شرکت پارسیان استخر

کاربرد لامپ UVدر تصفیه آب استخر

یکی از کاربرد های لامپUV جهت ضدعفونی کرد آب استخر ها میباشد.همانطور که میدانید روش های متعددی برای تصفیه و ضدعفونی کردن آب استخر ها ، جکوزی و …. وجود دارد. در این مقاله با کاربرد لامپ UV در تصفیه آب استخر میپردازیم و از مزایا ، نحوه کار و ماهیت آن آشنا میشویم.

لامپ UV چیست؟

لامپ UV نوعی فیلتر می باشد که درون محفظه شیشه ای قرار گرفته و به کمک اشعه فرابنفش تولید شده از جیوه باکتری ها و ویروس و غیره را از بین می برند. در واقع این فیلترها وظیفه ضد عفونی کردن آب را بدون استفاده از مواد شیمیایی بر عهده دارد. اشعه موجود در این لامپ ها با تحریک جیوه به کمک انرژی الکتریکی متصاعد میشود.

کاربرد لامپ UV در تصفیه آب استخر

 نحوه کارلامپ UV چیست؟

با افزایش دما در لامپ UV اشعه ماورابنفش تولید می‌شود. با تابش این نور فرابنفش می‌توان میکروب‌ها و آلودگی‌های موجود در آب را از بین برد. در از بین بردن این میکروب‌ها میزان تابش بالاتر می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

در لامپ‌های بخار جیوه، فشار داخلی لامپ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. فشارهای کم و یا متوسط می‌تواند به تولید اشعه نور UVC منجر گردد. افزایش فشار سبب می‌شود تا نور در طیف مرئی تولید گردد. برای میکروب‌کشی بیشتر باید طول موج تابش در یک باند واحد در 254 نانومتر تولید شود. هرچه فشار کمتر، طول موج شدیدتر می‌باشد.

توجه نمایید که برای تحت تاثیر قراردادن هرآنچه که طول موج 254 به آن اثر نمی‌کند، یک باند گسترده از طول موج‌ها در پایین و بالای 254 نانومتر تولید می‌شود. در طول موج 254 نانومتر، میزان فشار بالا نیست، برای همین از فشار بیشتر استفاده می‌نمایند تا تمامی طول موج‌ها را نیز پوشش دهد. برای داشتن سیستم ضدعفونی با کارایی مناسب حتما بایستی به سه نکته از جمله؛ میزان شدت آب، جریان آب و پاتوژن‌هایی که برای غیرفعال شدن مد‌نظر هستند توجه نمایید. باتوجه به این موارد و شاخصه‌های هرکدام از انواع لامپ UV می‌توانید انتخابی صحیح داشته باشید.

کاربرد لامپ UV در تصفیه آب استخر

انواع لامپ UV

لامپ های UVC بر اساس فشار و نوع گازی که در آنها استفاده می شود به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

  • لامپ های UVC کم فشار: این لامپ ها از فشار کمی استفاده می کنند و طول عمر کوتاهی دارند.
  • لامپ های UVC کم فشار پر بازده: این لامپ ها از فشار کمی استفاده می کنند، اما طول عمر بیشتری نسبت به لامپ های UVC کم فشار دارند.
  • لامپ های UVC آمالگام: این لامپ ها از مخلوطی از جیوه و سایر فلزات استفاده می کنند و طول عمر بیشتری نسبت به لامپ های UVC کم فشار و کم فشار پر بازده دارند.
  • لامپ های UVC فشار متوسط: این لامپ ها از فشار متوسط استفاده می کنند و طول عمر بیشتری نسبت به سایر انواع لامپ های UVC دارند.

نحوه تصفیه آب استخر با لامپ UV

حال سوال این است که لامپ UV چطور در تصفیه آب کاربرد دارد؟روش ضدعفونی آب با استفاده از لامپ UV را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین روش‌های ضدعفونی کردن آب دانست چراکه در این روش به هیچ عنوان هیچ ماده شیمیایی به آب وارد نمی‌شود. با تابش نور فرابنفش، می‌توان میکروارگانیسم‌های موجود در آب را به‌طور کامل ریشه کن کرد. در درون لامپ UV شاهد استفاده از رشته فلزی هستیم که قادر است با ایجاد قوس الکتریکی، بخار جیوه را تحریک نماید. این تحریک بخار، سبب افزایش گرما و فشار درونی لوله و تشعشعات UV خواهد شد.

برای عبور نور با این طول موج کوتاه از لوله‌های ساخته شده از جنس کوارتز استفاده می‌شود. مناسب‌ترین نوع لامپ UV برای ضدعفونی کردن آب را می‌توان نمونه سی آن دانست.

لازم به ذکر است که الزاما بایستی مسیر لوله‌کشی بعد از گندزدایی حتما ایزوله باشد، چراکه به هیچ عنوان نباید مجدد آلودگی به آب وارد شود.

از نمونه موارد کاربرد این روش می‌توان به آب چاه، آبهای سطحی و شهری، در صنایع غذایی و داروسازی‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، آزمایشگاه‌ها و سایر موارد دیگر اشاره نمود.

مزایای تصفیه آب استخر با لامپ UV

لامپ UV دارای مزایای زیادی نسبت به سایر روش های تصفیه آب است. این مزایا عبارتند از:

  • اثربخشی بالا:لامپ UV می تواند ۹۹.۹۹% از میکروب ها و آلودگی های موجود در آب را از بین ببرد.
  • سرعت بالا:لامپ UV می تواند آب را به سرعت و به طور موثر تصفیه کند.
  • بدون مواد شیمیایی:لامپ UV از مواد شیمیایی برای تصفیه آب استفاده نمی کند.
  • ماندگاری بالا:عمر مفید لامپ UV معمولاً ۹۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ ساعت است.
  • عدم جای گذاری اثر از خود : لامپ UV در ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آب مانند رنگ ، بو و طعم اثری نمیگذارد.

 

معایب تصفیه آب استخر با لامپ UV

  • هزینه اولیه بالا:هزینه اولیه لامپ UV نسبت به سایر روش های تصفیه آب بیشتر است.
  • نیاز به نگهداری:لامپ UV باید به طور منظم تعویض شود.
  • کار کردن سیستم با برق : این یکی از معایب بزرگ این سستم حساب میشود.
  • عدم حذف کامل آلودگی ها : ناخالصی های محلول مانند زنگ زدگی فلز ، سم دفع آفات ، فلوراید ، آرسنیک و … را نمیتواند از بین ببرد.
  • خطرات انسانی : اگر ازفیلتر مناسب برای ساختار لامپUV در تصفیه آب استخرها استفاده نشود ، با توجه به مضرات اشعه ماورا بنفش ممکن است به پوست و بینایی انسان آسیب جدی وارد شود.

مشخصات لامپ UV مناسب تصفیه آب استخر ها

  • طول موج:طول موج لامپ UV باید ۲۵۴ نانومتر باشد.
  • قدرت:قدرت لامپ UV باید متناسب با حجم آب مورد نیاز باشد.
  • عمر مفید:عمر مفید لامپ UV باید حداقل ۹۰۰۰ ساعت باشد.

در آخر

در این مقاله به معرفی کامل لامپ UV در تصفیه آب استخر ها پرداختیم . در نهایت انتخاب ههرکدام از روش های تصفیه و ضدعفونی به موارد مختلفی از جمله نیاز شما ، بودجه در دسترس ، مکان و فضای موجود و…. میباشد. اما چنانچه به دنبال روشی کارامد و موثر و صد البته ایمن برای از بین بردن میکروارگانیسم ها ، باکتری ها ، ویروس ها و سایر آلودگی های موجود هستید ، با توجه به کاربرد لامپ UV در تصفیه آب استخر ، انتخاب آن یک مزیت عالی حساب میشود.

جهت خرید انواع تجهیزات و لوازم استخر های خانگی و عمومی با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟